ایرانخاورمیانه

جنبش فتح: ایران در پی هرج و مرج در کرانه باختری است

سازمان فتح که رهبری تشکیلات خودگردان فلسطینی و کنترل کرانه باختری را در دست دارد روز چهارشنبه ۱۵ فروردین (سوم آوریل) در بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران به دنبال ایجاد هرج و مرج در کرانه باختری رود اردن است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این سازمان گفت، اجازه نمی‌دهد “آرمان مقدس” و “خون فلسطینی‌ها مورد سوءاستفاده” قرار گیرد.

در بیانیه فتح آمده است که با “هرگونه مداخله خارجی” که با هدف “تضعیف نیروهای امنیتی یا نهادهای ملی” صورت گیرد مقابله خواهد شد.

حکومت ایران هنوز واکنشی نسبت به این بیانیه نشان نداده است. اسرائیل ایران را به حمایت از گروه‌های افراطی مانند حماس در نوار غزه متهم می‌کند و می‌گوید، حماس در کرانه باختری رود اردن نیز حضور دارد. ایران حمایت از حماس را هیچگاه رد نکرده است.

یکی از سوالات مهم پس از پایان جنگ غزه این است که تشکیلات خودگردان فلسطینی به رهبری محمود عباس چه نقشی در نوار غزه بازی خواهد کرد.

تشکیلات خودگردان فلسطینی از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته تا در ماه جاری به “عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل” رای دهد. در صورت پذیرفته شدن این عضویت فشار جهانی برای پذیرش راه حل دو کشوری از سوی اسرائيل افزایش می‌یابد.

تشکیلات خودگردان و حماس رقیب یکدیگرند. حماس تا زمان حمله هفتم اکتبر به اسرائيل کنترل نوار غزه را در دست داشته است. فتح کرانه باختری را کنترل می‌کند و از سوی جامعه جهانی حمایت می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا