اقتصادجهان

ارمنستان خسارات خود را محاسبه می‌کند؛ “معدن طلای زُد ۸ میلیارد، تجهیزات نظامی ۲ میلیارد، درکل ۳۸.۴ میلیارد دلار”

ارمنستان تلاش می کند تا جنبه مادی خسارات وارده در جنگ ۴۴ روزه را که منجر به پیروزی آذربایجان و آزادسازی قره باغ شد محاسبه کند.

به گزارش بخش فارسی گروه خبری ای‌ان‌تی به نقل از رسانه های ارمنستان، مسروپ مانوکیان، کارشناس و عضو هیئت امنای صندوق بیمه نظامی برای اولین بار این محاسبه را انجام داد.

طبق برآوردهای وی، نخست وزیر نیکول پاشینیان در مجموع ۳۸.۴ میلیارد دلار خسارت به ارمنستان و مردم ارمنستان وارد کرد.

خسارت های انسانی بالغ بر ۷ میلیارد دلار (شامل ۴۵۰۰ نفر از نیروهای کشته شده و مفقود شده، حدود ۵۰۰۰ معلول از گروه ۱، حدود ۶۰۰۰ معلول از گروه ۲)، ۱۵۰ میلیون دلار با سرمایه گذاری توسط صندوق ارامنه هایاستان در سرزمین هایی که تحت کنترل آذربایجان در آمده است.

فقط در شوشا، یک پروژه ۱۵ میلیون دلاری، حدود ۸ میلیارد دلار از میدان طلای «سویودلو» (زُد)، حدود ۱ میلیارد دلار ضرر از سیستم بانکی، ۲ میلیارد دلار خسارت به زیرساخت ها، ۲ میلیارد دلار خسارت به سیستم دفاعی، در محاسبات منوکیان اشاره شده است.

آکوپ وردانیان، معاون وزارت مدیریت و زیربناهای ارمنستان در پاسخ به سوال نمایندگان پارلمان گفت که مصرف کنندگان ارمنی به دلیل حوادث قره باغ مجبور به استفاده از برق گران تر شده اند. زیرا قبل از جنگ، ارمنستان ۳۳۰ میلیون کیلووات برق ارزان از قره باغ، یعنی مناطق اشغالی آذربایجان دریافت می کرد.

لازم به ذکر است که ارمنستان برای دهه ها در غارت منابع زیرزمینی و روزمینی در مناطق اشغالی آذربایجان مشغول بوده است. اکنون که آذربایجان این سرزمین ها را آزاد کرده، آماده شکایت از ارمنستان در دادگاه های بین المللی است.

الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان چندین بار این موضوع را بیان کرده و پیش از این نیز دستورالعملهای مربوطه را داده و به منظور مشارکت کارشناسان بین المللی در محاسبه خسارات ناشی از اشغال، فرمانی را امضا کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا