آذربایجان

نصب‌ پلاکارد‌ در حمایت‌ از زبان‌ مادری‌ در اردبیل؛ هانؽ منیم‌ آنا‌ دیلیم؟

«هانؽ منیم‌ آنا‌ دیلیم؟» عنوان‌ متن پلاکاردی است که‌ بر روی‌ یکی از پل‌ های‌ عابر پیاده‌ در مرکز‌ شهر اردبیل توسط فعالین‌ مدنی آذربایجانی نصب گردیده‌ است.

شامگاه‌ دیروز‌ دوشنبه ۸ فروردین‌ ماه ۱۴۰۱ جمعی‌ از فعالین ملی مدنی‌ آذربایجانی در اعتراض به عدم‌ تحصیل به زبان مادری‌، توهین‌ تحقیر و سانسور آن‌ از سوی‌ رسانه‌ های رسمی‌ جمهوری اسلامی‌ ایران‌ با‌ نصب پارچه نوشته‌ ای‌ بر روی‌ یکی از پل‌ های‌ مرکز‌ شهر اردبیل‌ اعتراض‌ خود را در معرض دید‌ عموم‌ قرار دادند.

«هانؽ منیم‌ آنا‌ دیلیم؟»
عنوان‌ متن پلاکاردی است که‌ بر روی‌ یکی از پل‌ های‌ عابر پیاده‌ در مرکز‌ شهر اردبیل توسط فعالین‌ مدنی آذربایجانی نصب گردیده‌ است.

هفته‌ گذشته‌ نیز پارچه‌ نوشته‌ ای‌ با مضمون‌ «تۆرک دیلی رسمی اوْلسون» در اعتراض‌ به اتفاقات برنامه‌ تلویزیونی‌ عصر جدید شبکه‌ سه‌ سیما توسط‌ فعالین‌ مدنی‌ آذربایجانی‌ در‌ شهر اردبیل نصب گردیده‌ بود.

توهین‌ های‌ اتنیکی‌، سانسور و تحقیر نمودن‌ فرهنگ‌ و‌ زبان‌ دیگر ملتها‌ی ساکن در ایران و رسانه های گروهی آن به امری رایج‌ و‌ عادی‌ تبدیل گشته است، در مورد اخیر بنا به فیلم های منتشر شده در فضای مجازی در پخش‌ زنده‌ برنامه نوروزی‌ عصر جدید از شبکه‌ ۳ سیما‌ داور برنامه‌ به یکی از شرکت کننده‌گان با لحنی توهین آمیز‌ گفته است: “تو باید لهجه ات را‌ فراموش کنی”

پیش از این‌ نیز در پخش زنده این برنامه رقص آذربایجانی توسط عوامل برنامه کاملاً سانسور و در میانه قطع شده است که باعث اعتراض و قطع اجرا توسط آیهان خواننده اردبیلی و گروه رقص آزربایجانی آیلان شده و اعتراض عمومی ملت آذربایجان در فضای مجازی را به همراه داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا