آذربایجانایرانجهان

نامه سازمانهای آزربایجان جنوبی به رئیس جمهور آزربایجان

سازمانهای آزربایجان جنوبی به رئیس جمهور آزربایجان جناب الهام علی اف نامه نوشتند

رئیس جمهور محترم جمهوری آزربایجان جناب الهام علی اف

با سلام و احترام

تاریخ تورک های آزربایجان مملو از رشادت، فداکاری و از خود گذشتگی در راه وطن می باشد و این عصاره ملی، باوجود فراز و نشیب های فراوان تاریخی همچنان در رگ ملت مان جاری می باشد. ظهور جمهوری مستقل آزربایجان پس از سال ها استبداد و استعمار بارقه امید دوباره ای برای همه تورک های آزربایجان در جهان گردید که امروزه هر تورک آزربایجانی در هر کجای جهان بدان فخر می کند.

بی تردید شما به عنوان رئیس جمهور و فرمانده نیروهای مسلح آزربایجان در ساختن آزربایجان قدرتمند امروز نقش حیاتی داشتید. نقش شما در عرصه دیپلماسی بین المللی، نشست های جهان تورک و اسلام و حساسیتان در خصوص سرنوشت و آینده جغرافیای تاریخی آزربایجان خصوصا نبردهای رهایی بخش قاراباغ غیر قابل انکار و در صفحات تاریخی این ملت بصورت ابدی ثبت شده است. همانگونه که جنابعالی بارها تاکید و اشاره کرده اید، درد هر تورک آزربایجانی در هر جای جهان درد شماست و به گفته خودتان سرنوشت و حقوق ۵۰ میلیون آزربایجانی به عنوان مسئولیتی تاریخی برای جنابعالی مهم است.

جناب آقای رئیس جمهور؛
همان گونه که مستحضر هستید قریب به ۳۵ میلیون شهروند تورک تبار ایران در آزربایجان جنوبی و مناطق مختلف کشور بنا به دلایل و فراز و نشیب های تاریخی در جغرافیایی که فعلا ایران نامیده می شود با استبداد، استعمار، تبعیض و انکار مواجه هستند. در ایران مردم ما با سیاست آسیملاسیون، تصفیه هویتی و تغییر ساختار جمعیتی بسیار جدی قرار دارند. بستر سازی و پروژه های کلان مهاجرتی و تغییر ترکیب جمعیتی در اراضی تاریخی آزربایجان در حال اجراست.
تراژدی دردناک «قاراباغ» گام به گام در مناطق غربی و سواحل دریای خزر در حال اجراست تا ارتباط ژئواستراتزیک آزربایجان جنوبی با آزربایجان شمالی و تورکیه قطع شود.

ذخایر و سرمایه های طبیعی آزربایجان مانند معادن بزرک طلا و مس تاراج می شوند و طبعیت آزربایجان عامدانه تخریب می شود که فاجعه دریاچه اورمیه نمونه روشن آن است.

بناهای تاریخی باقی مانده از اجدادمان که شناسنامه ملتمان هستند صد سال است به صورتت سیستماتیک تخریب می شود و این سیاست ننگین هنوز ادامه دارد.

زبان مادریمان تورکی آزربایجانی بصورت سیستماتیک انکار و نابود می شود.
در ایران سیاست شعوبیه گری تحت نام شیعه گری دنبال می شود که در نتیجه آن دیدیم رژیم ایران چگونه در مناقشه قاراباغ جانب ارمنستان اشغالگر را گرفت و چگونه به اصطلاح برادران شیعه خود را از پشت با خنجر زد.

جناب آقای رئیس جمهور ؛
فرزندان تورک آزربایجان جنوبی که بصورت غیر خشونت آمیز و در چارچوب مطالبات انسانی اقدام به دفاع از هویت و بقاء ملی آزربایجان می کنند بشدت سرکوب، شکنجه و به زندان های طویل المدت محکوم می شوند.
جنابعالی بارها در مناسبات مختلف نگرانی خود درباره حقوق و سرنوشت هم تبارانتان در آزربایجان جنوبی را به زبان آورده اید و ما بخوبی آگاه هستیم شما همانگونه که به مسائل و معادلات حساس منطقه اشراف کامل دارید به مسائل، تبعیض ها و سرکوب های اجرا شده علیه تورک های آزربایجان جنوبی نیز نیز آگاه هستید.

ما بعنوان سازمان های آزربایجان جنوبی از شما درخواست داریم زبان گویای دردها و رنج های ملت مان در سطوح بین المللی، جهان تورک و اسلام باشید. ما از شما درخواست داریم همچنان حامی و مدافع حقوق پایمال و دریغ شده مردمان در آزربایجان جنوبی باشید و با درایت و بصیرت سیاسی که در شما می بینیم مطمئن هستیم شما این کار را به صلاح دید خود به نحو احسن می توانید انجام دهید.

بدانید که قلب دهها میلیون تورک آزربایجانی جنوبی با شماست و همچنانکه در جنگ دوم قاراباغ نیز اتفاق افتاد بدانید که مردم ما به زمان لزوم از هیچ حمایت و فداکاری برای خواهران و برادران خود در آزربایجان شمالی دریغ نخواهند کرد.

پایدار باد ملت و دولت مستقل آزربایجان

تشکیلات مقاومت ملی آزربایجان – دیرنیش

جنبش دانشجویی آزربایجان – آزوح

حزب دمکرات آزربایجان جنوبی – گآدپ

حزب مرکز آزربایجان

۲۱ آذر ۲۰۲۳

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا