جهان

ارتش روسیه عقب‌نشینی از باخموت را آغاز کرده است

ارتش اوکراین و گروه نظامی «واگنر» روسیه، هر دو از عقب‌نشینی‌های بیشتر نیروهای ارتش روسیه در اطراف شهر باخموت در روز پنج‌شنبه خبر دادند.

به گزارش «رویترز»، سربازان اوکراینی در نزدیکی خط مقدم گفتند که روسیه جاده‌های دسترسی به باخموت را بمباران می‌کند تا سرعت ضدحمله اوکراین و پیشروی نیروهای آن را کاهش دهد، ضدحمله‌ای که پس از ماه‌ها موفقیت کمرنگ روسیه در مرگبارترین نبرد زمینی اروپا از زمان جنگ جهانی دوم، شتاب بیشتری گرفته است.

پترو پودارو، یک فرمانده اوکراینی گفت: «در اکثر موارد، زمانی که ما شروع به پیشروی کرده‌ایم، آنها تمام مسیرهای مواضع خطوط مقدم را گلوله‌باران می‌کنند، بنابراین خودروهای زرهی ما نمی‌توانند بیشتر پیاده نظام، مهمات و چیزهای دیگر را تحویل دهند.»

ارتش اوکراین گفت که نیروهای اوکراینی در بعضی نقاط بیش از یک مایل پیشروی کرده‌اند.

سرهی چرواتی، سخنگوی ارتش اوکراین نیز گفت: «‌به‌رغم اینکه یگان‌های ما از نظر تجهیزات و پرسنل برتری ندارند، به پیشروی در جناح‌ها ادامه داده‌اند و مسافتی بین 150 تا 1700 متر (1.1 مایل) را طی کرده‌اند.»

ناظران می‌گویند دستاوردهای اوکراین با ایجاد شکاف عمیق میان نیروهای روسیه و واگنر، که در رقابت و تنش با هم عملیات باخموت را رهبری می‌کردند، همراه شده است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که مقامات کییف می‌گویند پیشروی‌های محلی در اطراف باخموت را به عنوان مقدمه‌ای برای ضدحمله بزرگ پیش‌روی ارتش خود کلید زده و امیدوارند که این اقدام، معادلات جنگ را در راستای مقابله با تهاجم نظامی 15ماهه روسیه تغییر دهد.

عقب‌نشینی به شمال باخموت

یوگنی پریگوژین، رئیس واگنر نیز می‌گوید که نیروهایش در داخل باخموت همچنان در حال پیشروی و در آستانه بیرون راندن سربازان اوکراینی از آخرین پایگاه خود در منطقه حومه غربی این شهر هستند.

اما او در عین حال فرماندهان نیروهای منظم روسیه را متهم می‌کند که «زمین‌های شمال و جنوب شهر را رها کرده‌اند و این خطر محاصره شدن نیروها را در داخل این شهر افزایش می‌دهد.»

پریگوژین در آخرین پیام صوتی خود در روز پنج‌شنبه گفت: «متأسفانه واحدهای وزارت دفاع روسیه تا 570 متری به سمت شمال باخموت عقب‌نشینی کرده‌اند و جناح‌های ما را آشکار کرده‌اند.»

اوکراین اما می‌گوید تاکتیک ارتش این کشور در مورد باخموت این است که نیروهای روسی را به داخل شهر بکشاند تا خط مقدم دفاع روسیه را قبل از حمله برنامه‌ریزی شده کی‌یف در نقاط دیگر تضعیف کند.

الکساندر سیرسکی، فرمانده نیروهای زمینی اوکراین، در ویدیویی که این هفته در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، به سربازان حاضر در جبهه باخموت گفت: «نیروهای واگنر مانند موش‌ها به تله باخموت رفتند. با استفاده از اصل پدافند فعال، در برخی از جهت‌ها نزدیک باخموت به اقدامات ضد‌حمله‌ای متوسل می‌شویم. دشمن منابع بیشتری دارد، اما ما نقشه‌های او را نابود می‌کنیم.»

جبهه دیپلماتیک جنگ روسیه علیه اوکراین

رهبران گروه 7 کشور بزرگ توسعه یافته در ژاپن گردهم آمدند و انتظار می‌رود از تدابیر سخت‌گیرانه‌تری برای بستن فرصت‌های روسیه برای دور زدن تحریم‌های مالی رونمایی کنند.

همزمان، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، با هدف همکاری نزدیک‌تر در مواجهه با روسیه غیرقابل پیش‌بینی و چین در حال صعود، در هیروشیما با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

یک وب‌سایت کاتولیک نیز گزارش داد که پاپ فرانسیس امیدوار است به منظور پایان دادن به جنگ فرستادگان صلح خود را برای دیدار با روسای جمهوری اوکراین و روسیه اعزام کند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا