ایرانجهان

مایک پمپئو: اطلاعات مربوط به استفاده ایران از سلاح‌های شیمیایی از طبقه‌بندی محرمانه خارج شد

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در توییتی اعلام کرد، کشورش اطلاعات مربوط به استفاده ایران از تسلیحات شیمیایی را از طبقه‌بندی محرمانه خارج کرد.

این گزارش تابستان سال ۲۰۱۹ از سوی وزارت خارجه ایالات متحده تهیه شده و درباره میزان پایبندی کشورهای مختلف جهان به «کنسواسیون منع سلاح‌های شیمیایی است».

در این گزارش برخی از کشورهای عضو این کنوانسیون از جمله ایران به استفاده یا ارسال تسلیحات شیمیایی به مناطق درگیری و عدم‌ پیروی به تعهدات خود در این کنوانسیون متهم شده‌اند.

بر اساس کنوانسیون تسلیحات شیمیایی که ۱۹۲ کشور عضو آن هستند، تولید و ذخیره و کاربرد هر گونه سلاح شیمیایی ممنوع است. ایران سال ۱۹۹۳ کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی را امضا کرد.

به گفته دولت آمریکا، ایران بین سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۷ میلادی و در جریان جنگ لیبی و چاد، «سلاح‌ شیمیایی» به لیبی منتقل می‌کرده و این واقعیت بعد از فروپاشی رژیم قذافی و کشف گلوله‌های توپ و بمب‌هایی که با خردل و گوگرد انباشته شده بود مشخص شد.

بر اساس این گزارش دولت لیبی در سال ۲۰۱۱ این موضوع را به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اعلام‌ کرده اما تهران حاضر به اعلام و پذیرش این موضوع نشده است.

ایالات متحده همچنین ایران را متهم کرده است که در جریان جنگ ایران و عراق از گاز خردل استفاده کرده است.

در این گزارش همچنین تاکید شده است که اعضای کنوانسیون باید تمامی ابزار شیمیایی کنترل شورش و فرمول ساخت آن را باید اعلام کنند اما ایران تاکنون چنین نکرده است.

در این گزارش همچنین  بر وجود مراکز تولید تسلیحات شیمیایی تاکید شده است که ایران گلوله‌های توپخانه‌ای و همچنین بمب‌های هوایی پر شده از مواد شیمیایی در اختیار دارد.

بخش دیگر اتهامات ایالات متحده به استفاده از مواد شیمیایی در تولید مواد و ابزارهای ضد شورش توسط حکومت ایران است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا