ایرانجهان

گروسی: ایران بدون تاخیر به سوالات مربوط به اورانیوم کشف‌شده در سایت‌های اعلام نشده پاسخ دهد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای گفت، ایران بدون تاخیر به سوالات مربوط به اورانیوم کشف‌شده در سایت‌های اعلام نشده پاسخ دهد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای، روز دوشنبه ۱۷ خرداد گفت، ایران به سوالات در مورد ذرات اورانیوم کشف شده در سایت های اعلام نشده قبلی پاسخ نداده است و از تهران خواست که “بدون تأخیر” اطلاعات را ارائه دهد.

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران را برای پاسخ در مورد سه سایت مشکوک که اخیرا به بازرسی از آنها شروع کرده بود تحت فشار قرار داده است. بازرسی ها از این سایت‌ها نشان داده بود که ایران قبلاً در این مراکز برنامه هسته ای دنبال کرده است.

به گزارش واشنگتن‌پست، این موضوع جدا از مذاکرات در حال انجام با هدف بازگرداندن ایالات متحده و ایران به توافق هسته ای ۲۰۱۵ است.

گروسی در ماه مارس گفت كه ایران موافقت كرده است كه با كارشناسان فنی بین المللی كه این موضوع را تحقیق می كنند، به گفتگو بنشیند و اظهار امیدواری كرد تا زمان نشست هیئت مدیره آژانس انرژی هسته ای در ژوئن “به نتیجه مطلوبی برسد”.

گروسی در اظهارات روز دوشنبه خود به شورای حکام آژانس انرژی هسته ای گفت: “علی‌رغم گذشت ماه ها، ایران توضیحات لازم در مورد وجود ذرات مواد هسته ای در هر یک از سه مکانی که آژانس از آنها بازرسی کرده، ارائه نداده است.” وی گفت ایران همچنین به سوالات مربوط به مکان اعلام نشده دیگر پاسخ نداده است.

گروسی هشدار داد: “عدم پیشرفت در شفاف سازی سوالات آژانس در مورد صحت و کامل بودن بیانیه های پادمان ایران، به طور جدی بر توانایی آژانس برای اطمینان از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران تأثیر می گذارد.”

وی سپس به خبرنگاران گفت: “باید بگویم كه دولت ایران بار دیگر اراده خود را برای تعامل و همکاری و ارائه پاسخ ابراز كرده است، اما آنها تاكنون این كار را انجام نداده اند.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا