جهان

سفیر آمریکا در اسرائیل: در مورد ایران بر دیپلماسی متمرکزیم اما همه گزینه‌ها روی میز است

سفیر ایالات متحده آمریکا در اسرائیل می‌گوید که به رغم اهمیت دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک برای معضل هسته‌ای ایران، همه گزینه‌ها همچنان روی میز است.

توماس نایدز، سفیر ایالات متحده آمریکا در اسرائیل، در مصاحبه‌ای با یک تارنمای خبری اسرائیلی که روز یکشنبه ١٠ ژوئیه و در آستانه سفر جو بایدن به منطقه منتشر شد، درباره مسائل مختلف منطقه‌ای سخن گفت.

سفیر آمریکا در اسرائیل در ارتباط با مذاکرات احیای برجام ضمن اشاره به اهمیت یک راه حل دیپلماتیک برای رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران گفت جو بایدن به روشنی گفته است برای تحقق چنین امری، سازشی درباره مساله سازمان‌های تروریستی خارجی انجام نخواهد داد.

آقای نایدز افزود دولت بایدن از همان ابتدا گفته قصد ندارد دست اسرائیل را در دفاع از امنیت ملی این کشور ببندد و تاکید کرد آمریکا در کنار اسرائیل ایستاده است. به گفته وی، اگرچه تمرکز دولت بایدن بر راه حل دیپلماتیک است، اما همه گزینه‌ها همچنان روی میز است.

او در ارتباط با فاصله زمانی ایران با ساختن یک بمب هسته‌ای نیز گفت فاصله زمانی دقیقی نمی‌تواند ارائه دهد اما «آنها نزدیک هستند، آنها نزدیک هستند.»

توماس نایدز در بخش دیگری از سخنانش، توافق‌های ابراهیم را به عنوان دیپلماسی مردم با مردم و همچنین یک دستاورد سیاسی و اقتصادی ستود و افزود منافع پرشماری برای کل خاورمیانه داشته است.

آقای نایدز در ادامه گفت تمرکز بر روابط عمیق و تزلزل‌ناپذیر ایالات متحده و اسرائیل، تداوم حمایت از ایده دو دولت اسرائیلی و فلسطینی، گسترش توافق‌های ابراهیم، و نهایتا امنیت اسرائیل از محورهای عمده رویکرد دولت جو بایدن در ارتباط با اسرائیل است که در جریان سفرش به منطقه نیز مد نظر خواهند بود.

او در بخش دیگری از سخنانش ابراز امیدواری کرده است که عربستان سعودی نیز به توافق‌های ابراهیم ملحق شود و افزود چنین رویدادی به نفع سعودی‌ها، اسرائیلی‌ها، و همچنین فلسطینیان است و ایالات متحده از آن حمایت کامل می‌کند.

مذاکرات «احیای برجام» از ماه مارس گذشته متوقف شده بود. این توقف، ابتدا به دلیل کارشکنی‌های روسیه و سپس مطالبات فرابرجامی ایران از جمله «حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی» بود؛ مطالباتی که به گفته مقامات آمریکایی، در مذاکرات قطر نیز همچنان توسط طرف ایرانی مطرح شدند.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران،‌ این مذاکرات را موقعیتی «از دست‌رفته» توصیف کرده است.

مالی اوایل تیرماه در‌ گفت‌و‌گو با استیو اینسکیپ از رادیو ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) گفت اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده مذاکرات قصد داشت دست‌کم یک تلاش دیگر بکند، بنابراین هر دو طرف را به دوحه دعوت کردند به این امید که ایرانی‌ها تمایلی از خود نشان دهند اما به نظر می‌رسد آنها قادر به ارائه پاسخی نیستند.

صدای آمریکا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا