جهانخاورمیانه

مقامات عربستان سعودی مجازات اعدام برای کودک-مجرمان را لغو کرد

دو روز پس از اینکه مجازات شلاق در حقوق جزایی عربستان سعودی لغو شد، گزارش شده‌است که پادشاه این کشور فرمان داده که مجازات اعدام نیز برای کودک-مجرمان لغو گردد.

عواد العواد، رئیس کمیسیون حقوق بشر عربستان سعودی روز یکشنبه ۷ اردیبهشت خبر از لغو مجازات اعدام برای کودک-مجرمان را اعلام کرد.

عواد العواد در بیانیه‌ای که منتشر کرده گفت، بر اساس فرمان ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، صدور حکم اعدام برای افرادی که در سنین کمتر از ۱۸ سال مرتکب جرم شده‌اند متوقف می‌شود.

آقای العواد همچنین گفته که طبق این فرمان حداکثر مجازات برای این مجرمان نیز نباید بیش از ۱۰ سال حبس در زندان‌های مخصوص نوجوانان باشد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می دهد که با این فرمان پادشاه سعودی حکم اعدام دست‌کم شش شهروند شیعه عربستان، از جمله علی النِمر، که در سال‌های اخیر موجب اعتراض نهادهای حقوق بشری شده بود نیز لغو شد.

علی الِنمر به دنبال شرکت در اعتراضات موسوم به «بهار عربی» در سال ۲۰۱۲ بازداشت و سپس به اعدام محکوم شد. او هنگام بازداشت ۱۷ ساله بود.

عموی او، محمد باقر النِمر، در اوایل سال ۲۰۱۶ اعدام شد که به دنبال اعتراض‌ها به اعدام او در ایران اماکن دیپلماتیک سعودی در تهران و مشهد مورد تحاجم قرار گرفت و پس از آن روابط دو کشور قطع شد.

خاطرنشان می‌شود که ۵ اردیبهشت نیز خبر لغو مجازات شلاق در عربستان و جایگزین شدن آن با حبس و جریمه نقدی منتشر شده بود.

به گفته عواد العواد، این دو مورد اخیر «کمکی است به مدرن‌تر کردن دادرسی کیفری و نشانگر پایبندی عربستان به دنبال کردن اصلاحات کلیدی است».

رئیس کمیسیون حقوق بشر عربستان سعودی با اشاره به اینکه «اصلاحات بیشتری در راه است» در بیانیه‌اش نوشته است: این دو تصمیم «بازتاب‌دهنده آن است که عربستان سعودی حتی در میانه محدودیت‌های ناشی از شیوع کووید-۱۹ نیز اجرای اصلاحات مهم حقوق بشری را دنبال می‌کند.»

صاحب‌نظران دو فرمان اخیر عربستان سعودی را نتیجه تلاش محمد بن سلمان، ولیعهد آن کشور برای رهایی از انتقادهای جهانی و حقوق بشری و انجام برخی اصلاحات ذکر کرده‌اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا