ایرانجهان

ایلان ماسک: اینترنت ماهواره‌ای استارلینک برای ایران فعال می‌شود

ایلان ماسک، کار‌آفرین آمریکایی، روز جمعه با انتشار توییتی از فعال شدن اینترنت ماهواره‌ای استارلینک خبر داد

ساعاتی پیش از توییت ماسک، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، توییتی را درباره صدور مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا با هدف پیشبرد آزادی اینترنت و جریان آزاد اطلاعات برای مردم ایران و دسترسی بیشتر آنها به ارتباطات دیجیتال برای مقابله با سانسور حکومت منتشر کرد.

ماسک در توییتی بسیار کوتاه در پاسخ به این توییت نوشت: «استارلینک فعال می‌شود…»

او پیشتر و در پی تقاضای کاربران ایرانی برای ارائه پوشش اینترنت ماهواره‌ای اعلام کرده بود که به دنبال دریافت معافیت از تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی برای ارائه خدمات اینترنت به مردم ایران است.

ماسک روز دوشنبه نیز در پاسخ به یکی از کاربران ایرانی شبکه اجتماعی توییتر مبنی بر امکان ارائه خدمات اینترنت استارلینک به مردم ایران نوشت: «استارلینک در این زمینه خواستار معافیت از تحریم‌های ایران خواهد شد.»

درخواست پوشش اینترنت از طریق ماهواره درحالی مطرح می‌شود که حکومت ایران از قطع و کندکردن اینترنت به عنوان یکی از راه‌های سرکوب و قطع ارتباط شهروندان با جهان خارج در جهت کنترل نا‌آرامی‌ها بهره می‌برد.

خشم ناشی از کشته‌شدن مهسا امینی، دختر جوان سقزی، در بازداشتگاه گشت ارشاد به بسیاری از شهرها سرایت کرده و مقامات جمهوری اسلامی با قطع و کندکردن اینترنت سعی در مهار اعتراضات و قطع ارتباط میان معترضان و با جهان خارج شوند.

موسسه نت‌بلاکز که اختلال اینترنت در سراسر جهان را رصد می‌کند، گزارش کرده‌است که اینترنت در ایران کند شده و دسترسی به اینترنت در بسیاری از شهرها به شدت ضعیف یا به طور کامل قطع شده است.

در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ دولت برای اینترنت را در سراسر کشور برای چند روز قطع کرد.

صدای آمریکا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا