آذربایجانایران

پخش‌ شب نامه، پوستر میرجعفر پیشه وری و کتب تورکی در شهرهای اورمیه و سولدوز آذربایجان غربی

فعالین حرکت ملی آذربایجان ۲۰ و ۲۱ آذرماه ۱۴۰۲ به مناسبت سالروز تشکیل حکومت ملی آذربایجان اقدام به پخش شب نامه، پوستر میرجعفر پیشه وری و کتاب تورکی در شهرهای اورمیه و سولدوز (نقده)آذربایجان غربی نمودند.

 «۲۱ آذر ۱۳۲۴، گونئی آذربایجانین دولتچیلیک گونو قوتلو اولسون- میر جعفر پیشه وری آذربایجان میلی حوکومتی نین باشچیسی (آذربایجان ترجیح می دهد به جای اینکه با بقیه ایران به شکل هندوستان اسیر درآید برای خود ایرلند آزادی شود)»عنوان‌ متن درج‌ شده روی‌ پوستر‌ توزیع شده در شهر اورمیه و کتاب‌های توزیع شده در شهر سولدوز عمدتاً شامل داستان‌های تورکی کودکانه بوده است.

همچنین در بخشی از شب نامه توزیع شده در شهر اورمیه آمده است: «…درواقع با سرکوب فرقه دمکرات آزربایجان ضربه سنگین و سهمگینی به روند توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و هم‌چنین دمکراسی در سراسر ایران وارد شد. بار دیگر استبداد با تقویت و سازمان‌دهی خود، قدرت مرکزی و نظامی‌اش را افزایش داد، احزاب سیاسی و مترقی را یکی بعد از دیگری نابود کرد و زمینه کودتا برای پیشبرد استبداد در سال ۱۳۳۲ را فراهم آورد. این استبداد تا انقلاب ۱۳۵۷ و سرنگونی حکومت پهلوی، ادامه یافت و از دل این انقلاب هیولایی بیرون جهید که در دوران حکومت پهلوی پرورش‌یافته بود. هیولایی بنام «روحانیت». بنابراین سرکوب جنبش دمکرات آزربایجان، تنها سرکوب یک جنبش‌ محلی نبود، بلکه زمینه‌ساز یک استبداد طولانی و پایدار در جامعه ایران بود که تا به امروز، همچنان ادامه دارد..»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا