ایرانمحیط زیست

کمبود آب به استان تورکمن‌نشین گلستان نیز رسید

در پی عدم مدیریت کارآمد، دسترسی به آب آشامیدنی در استان تورکمن‌نشین گلستان که یکی از استان‌های پرآب است، با معضل روبه‌رو شد.

در پی عدم مدیریت کارآمد و بی‌توجهی به بحران‌های زیست‌محیطی و معیشتی مردم، دسترسی به آب آشامیدنی در استان تورکمن‌نشین گلستان که یکی از استان‌های پرآب است، با معضل روبه‌رو شد.

گزارشات میدانی منابع خبری داخلی حاکی از افت ۵ متری سطح آب‌های زیرزمینی منطقه گلستان و عدم دسترسی بیش از ٧٣ روستا به آب آشامیدنی است.

بر اساس این گزارش، کار به جایی رسیده که قطعی آب در گرگان، مرکز استان نیز به صورت روزانه روی می‌دهد و روستاهای تابعه این شهرستان با قطعی طولانی جریان برق مواجه هستند.

همچنین، کمبود و بعضا نبود آب در گنبدکاووس موجب شده تا علاوه بر دسترسی بسیار سخت به آشامیدنی، درآمد ساکنین که از کشاورزی و دامداری حاصل می‌شود در معرض تهدید جدی قرار بگیرد.

از ابتدای سال آبی جاری، یعنی از مهر ۹۹ تا پایان اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ رواناب اترک، گرگانرود و قره‌سو حدود ۵۰ درصد و آب رودخانه‌های استان حدود ۸۰ درصد کاهش یافته و حجم آب سدهای گلستان از حدود ۸۰ درصد در سال گذشته به حدود ۲۷ درصد در سال جاری رسیده که همه این موارد بیانگر آن است که خشکسالی این استان شدیدتر از هر زمان دیگری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا