ایرانجهان

آکسیوس: ایران ارسال موشک بالستیک به روسیه را فعلا متوقف کرده است

هولاتا گفته است که در اولین گفتگوها با روس‌ها درباره پهپادهای ایرانی، آن‌ها تحویل سلاح از سوی ایران را تکذیب کردند، «اما بعداً این کار را نکردند.»

وب‌سایت آمریکایی «آکسیوس» در گزارشی به نقل از سه مقام اسرائیلی نوشت که ایران فعلا از تحویل موشک‌های بالستیک خود به روسیه صرف‌نظر کرده ولی مشخص نیست که آیا در آینده نیز از تحویل این موشک‌ها خودداری خواهد کرد یا خیر.

شامگاه چهارشنبه 3 اسفند، آکسیوس نوشت که اطلاعات اولیه در مورد قصد ایران برای تحویل پهپادهای انفجاری خود به روسیه را در ماه ژوئن سال گذشته، توسط سازمان اطلاعاتی اسرائیل، موسوم به «موساد» به ایالات متحده داده شده است.

در همین باره ایال هولاتا که در آن زمان مشاور امنیت ملی اسرائیل بود، گفت که اسرائیل از همکاری نظامی ایران و روسیه تعجب نکرده و برای مقامات این کشور، «روشن بود که این اتفاق در مقطعی رخ خواهد داد.»

این مقام ارشد اسرائیلی همچنین مدعی شده که در جریان سفر جو بایدن به خاورمیانه و سفر برگشت مقامات اسرائیلی، از جمله وزیر دفاع این کشور به آمریکا، یکی از محورهای اصلی گفتگوها، همکاری تسلیحاتی ایران و روسیه بوده است.

با این وجود، دو مقام دولت بایدن که مستقیماً از این موضوع مطلع بودند، در گفتگو با آکسیوس این موضوع را رد نکردند، اما گفتند که به خاطر ندارند اطلاعات اولیه از کجا آمده است.

اوکراین عرصه تمرین و تجربه‌آموزی برای ایران

یک مقام اسرائیلی به آکسیوس گفت که آلون اوشپیز، مدیرکل وزارت خارجه اسرائیل، پاییز گذشته با یک دیپلمات روسی ملاقات کرده و نسبت به استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی ابراز خشم کرده است.

بر اساس این گزارش، این مقام ارشد اسرائیلی به آکسیوس گفته است: «ما به آن‌ها (روس‌ها) گفتیم که نمی‌دانند این برای ما چقدر جدی است و این تجربه‌آموزی‌های ایران در اوکراین به کشته شدن اسرائیلی‌ها خواهد انجامید.»

هولاتا همچنین گفته است که در اولین گفتگوها با روس‌ها درباره پهپادهای ایرانی، آن‌ها تحویل سلاح از سوی ایران را تکذیب کردند، «اما بعداً این کار را نکردند.»

بنا به گفته مقامات اسرائیلی، این کشور، «از نزدیک همکاری نظامی ایران و روسیه به ویژه احتمال ارسال موشک‌های بالستیک تهران به مسکو را دنبال می‌کند.»

با این‌حال، با توجه به اطلاعات به‌دست آمده توسط اسرائیلی‌ها، «در حال حاضر، به نظر می‌رسد ایرانی‌ها ایده ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه را در «پشت‌گوش» قرار داده‌اند، اما «نمی‌توان گفت که تحویل موشک‌ها در مقطعی انجام نخواهد شد.»

موضوع توقف ایده ارسال موشک‌های بالستیک ساخت ایران به روسیه را پیشتر مقامات ارتش اوکراین نیز مطرح کرده بودند.

در آذرماه، مشاور ارشد رئیس جمهوری اوکراین به روزنامه «گاردین» گفته بود که ایران تاکنون موشک‌های بالستیک خود را به روسیه تحویل نداده و ممکن است به دلیل «فشار دیپلماتیک و اعتراضات داخلی»، این کار را انجام ندهد.

گفته می‌شود که ایران تاکنون 1700 پهپاد انفجاری خود را که برخی از آن‌ها تجهیز شده‌اند تا قدرت تخریبی بالاتری در زیرساخت‌های شهری داشته باشند، تحویل روسیه داده است.

وزیر دفاع اسرائیل آخر هفته پیش در کنفرانس امنیتی مونیخ از مذاکره ایران با 50 کشور برای فروش این پهپادها خبر داد.

تاکنون در میان افزایش نگرانی‌ها از همکاری دوجانبه ایران وروسیه در زمینه جنگ افزار نظامی، کشورهای اروپایی و غربی، ده‌ها فرد و نهاد ایرانی دخیل در ساخت و ارسال این پهپادها را تحت تحریم قرار داده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا