اقتصادجهانسیاست

آمریکا طیف وسیعی از مجازات‌ها را بدلیل اقدامات “مخرب” روسیه اعمال می‌کند

آمریکا روز پنجشنبه ۲۶ فروردین اعلام کرد تحریم های گسترده ای علیه روسیه به دلیل دخالت در انتخابات سال گذشته این کشور، هک سایبری، زورگویی به اوکراین و سایر اقدامات "مخرب"، اعمال خواهد کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا اعلام كرد كه ۱۰ دیپلمات روس مرتبط با حمله سایبری (سولارویندز) و مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در دسامبر ۲۰۲۰ اخراج خواهند شد. وزارت خزانه داری آمریکا نیز یک سری تحریم ها را با هدف هدف قرار دادن اقتصاد روسیه اعلام کرد.

در بیانیه ای که توسط وزارت خزانه داری آمریکا منتشر شد، اعلام شد که بسیاری از تحریم ها بر اساس فرمان “امضای جو بایدن” رئیس جمهور آمریکا علیه فعالیت های “تهاجمی و مخرب” روسیه اعمال شده است.

در این بیانیه ذکر شده است که این تحریم ها شامل ممنوعیت های جدیدی در برخی معاملات مربوط به بدهی دولت روسیه و همچنین تحریم هایی علیه شرکت های فناوری است که از سرویس اطلاعاتی روسیه برای انجام اقدامات مخرب سایبری علیه ایالات متحده حمایت می کنند.

در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا آمده است كه پس از ۱۴ ژوئن، مشاركت موسسات مالی آمریكا در بازار اولیه اوراق قرضه منتشر شده توسط بانك مركزی روسیه، صندوق ثروت ملی روسیه یا وزارت دارایی روسیه به طور كلی ممنوع خواهد شد.

در این بیانیه آمده است که از وام دادن موسسات مالی ایالات متحده به این سه موسسه جلوگیری خواهد شد، بنابراین ممنوعیت های موجود در معاملات خاص در بدهی دولت روسیه که از آگوست سال ۲۰۱۹ اعمال می شود، گسترش می یابد.

در این بیانیه، اعلام شد که ۶ شرکت فناوری که از اقدامات سایبری سرویس اطلاعاتی روسیه حمایت می کنند نیز در لیست تحریم قرار گرفتند.

در بیانیه دیگری که توسط وزارت خزانه داری منتشر شد، عنوان شد که ۱۶ رسانه و ۱۶ نفر که در صدد مداخله در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا بودند، تحریم خواهند شد.

علاوه بر این، اعلام شد که ۵ مقام روسی و ۳ سازمان بخاطر الحاق غیرقانونی جمهوری خودمختار کریمه اوکراین به روسیه و نقض جدی حقوق بشر علیه مردم محلی (تاتارهای کریمه) در لیست تحریم ها قرار گرفتند.

واشنگتن همچنین به کرملین هشدار داد که مجازات های بیشتری ممکن است اعمال شود.

مسکو در واکنشی شدید گفت که این امر باعث افزایش خطرناک تنش بین دو کشور می شود و نشست احتمالی رهبران ایالات متحده و روسیه را زیر سوال می برد. روسیه همچنین سفیر ایالات متحده را برای اعتراض دیپلماتیک احضار کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، روز سه شنبه ۲۴ فروردین با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه صحبت کرد تا نگرانی های خود را در مورد این مسائل و تجمع نیروهای روسیه در کریمه و در امتداد مرز با اوکراین مطرح کند.

کاخ سفید در بیانیه ای گفت: “ما به روشنی و علنی روشن کرده بودیم كه از منافع ملی خود دفاع خواهیم كرد و دولت روسیه كه با اقدامات خود قصد آسیب رساندن به ما را داشت هزینه پرداخت خواهد کرد.”

مقامات آمریکا ماه گذشته علاوه بر حمله سایبری، ولادیمیر پوتین، رئيس‌جمهور روسیه را به فرمان دادن به جاسوسان مسکو برای مداخله در انتخابات ایالات متحده به نفع دونالد ترامپ متهم کردند.

اخراج دیپلمات ها و تحریم روسیه اولین انتقام کاخ سفید بخاطر حمله سایبری مرتبط با «سولار ویندز است.

ماه گذشته، ایالات متحده تحریم هایی را علیه برخی دیپلمات‌های سطح بالا و میانی و نهادهای دولتی روسیه بخاطر مسمومیت و زندانی شدن الکسی ناوالنی رهبر مخالفان اعلام کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا