جهانخاورمیانه

وزیر خارجه ترکیه: برای جلوگیری از تجزیه سوریه، باید یک اداره قوی در این کشور وجود داشته باشد

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه، طی سخنانی در آخرین روز از سیزدهمین کنفرانس سفیران در آنکارا اظهار داشت: برای جلوگیری از تجزیه سوریه، باید یک اداره قوی در این کشور وجود داشته باشد. اراده‌ای که بتواند بر هر گوشه از سرزمین‌های آن تسلط داشته باشد، تنها از طریق اتحاد و همبستگی به دست می‌آید

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر هماهنگی با روسیه در خصوص عملیات نظامی احتمالی علیه گروه‌های تروریستی در سوریه گفت: ما عملیات‌هایمان را با کشورهای دیگر برنامه‌ریزی نمی‌کنیم. البته ما همیشه هنگام شروع عملیات اطلاعات می‌دهیم، مخصوصا به کسانی که نباید در آنجا حضور داشته باشند تا دچار حادثه نشوند.هدف ما پاکسازی تروریست‌هاست.

چاووش اوغلو تصریح کرد: ترکیه به مبارزه خود با تروریسم در سوریه ادامه می‌دهد، اما فرمت آستانه برای حل بحران سوریه از طریق دیپلماسی و سیاسی عمل می‌کند.

وی گفت: ما باید به نحوی مخالفان و رژیم سوریه را به یک توافق برسانیم. در غیر این صورت، صلح پایدار وجود نخواهد داشت. در طول جنگ مردم زیادی کشته و آواره شدند. این افراد باید بتوانند برگردند. از جمله کسانی که در ترکیه هستند. برای این کار باید یک زندگی و صلح پایدار وجود داشته باشد.

چاووش اوغلو در پاسخ به این سوال که آیا تماس مستقیم دیپلماتیک با سوریه وجود دارد یا خیر، گفت: در حال حاضر چنین تماسی وجود ندارد. مقامات روسیه همواره برای برقراری تماس تلاش می‌کنند.

وی افزود: در نشست جنبش غیرمتعهدها در بلگراد، ضمن گفتگو با وزرای سایر کشورها ، گفتگوی کوتاهی با وزیر امور خارجه سوریه نیز داشتم.

چاووش اوغلو با تاکید بر اینکه ترکیه بیش از هر کس دیگری از تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کند، گفت: یکپارچگی مرزی، تمامیت ارضی و صلح کشوری که همسایه ماست مستقیما بر ما تاثیر مثبت می‌گذارد. اگر در سوریه وحدت وجود نداشته باشد، با خطر تجزیه مواجه خواهد شد.

آناتولی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا