آذربایجان

امروز ٢۰ ژانویه مصادف است با سالگرد کشتار مردم آذربایجان بدست ارتش سرخ شوروی

مردم جمهوری آذربایجان امروز در سالگرد «قارا یانوار» (ژانویه خونین) ۱٩٩۰ در خیابان شهدا «شهدیلر خیاوانی» پایتخت این کشور گرد هم آمده و با تشکیل صفوف طولانی گل‌های سرخ نثار یادبود این قربانیان می کنند.

مردم جمهوری آذربایجان امروز در سالگرد «قارا یانوار» (ژانویه خونین) ۱٩٩۰ در خیابان شهدا «شهدیلر خیاوانی» پایتخت این کشور گرد هم آمده و با تشکیل صفوف طولانی گل‌های سرخ نثار یادبود این قربانیان می کنند.

مردم جمهوری آذربایجان در سالگرد «قارا یانوار» (ژانویه خونین) ۱٩٩۰ در خیابان شهدا «شهدیلر خیاوانی» پایتخت این کشور گرد هم آمده و با تشکیل صفوف طولانی گل‌های سرخ نثار یادبود این قربانیان کرده و یاد عزیزان راه آزادی را گرامی می دارند.

 

 در شب گذر از نوزدهم به بيستم ژانويه 1990 با دستور رهبر اتحاد جماهير شوروي میخائيل گورباچف دسته‌هاي ارتش شوروي كه مركب از نيروهاي ويژه كه غالبا ارمني بودند بدون هرگونه هشداري از پيش اعلام شده به شهر باكو هجوم آوردند.

در اين حمله از سلاح‌هاي سنگين جنگي – تانك، مسلسل، سلاحهاي اتوماتيك و ساير ابزار جنگي بر عليه شهروندان غيرمسلح بي دفاع اعم از زن، كودك و كهنسال استفاده گرديده، منازل مسكوني به آتش گرفته شد. ارتش شوروي برخوردي بي‌رحمانه را در مواجهه با اين مردمي كه 70 سال تبعه‌اش به شمار مي‌آمدند به نمايش گذاشت.

برخي از كشته‌شده‌گان بصورتي كاملا بي‌رحمانه مورد اصابت بيش از 20 گلوله قرار گرفته بودند، چشمان برخي از مقتولين از كاسه در آورده شده، كودكان و سالخوردگان به قتل رسيده، آمبولانس ها و پزشكان به رگبار بسته شده و شهروندان غيرمسلح در درون منازل خود به قتل رسيده بودند.

بنا بر آخرين بررسي‌ها در فاجعه خونين 20 ژانويه، 147 شهروند غير مسلح كشته شده، 841 نفر به صورت غيرقانوني بازداشت گرديده و 744 نفر مجروح گشته اند. برخي از كشته‌شده‌گان به دريا انداخته شده و مدارك بازجويي ضمن انتقال به مسكو امحا گرديده است.

چند سال بعد روز 20 ژانويه با مصوبه مجلس ملي جمهوری دمکراتیک آذربايجان مورد ارزشگذاري سياسي – حقوقي قرار گرفت.

ژانویه سیاه، که از آن با عنوان «قارا یانوار» یاد می‌شود، به سرکوب خونین جنبش استقلال‌خواهی مردم آذربایجان شمالی که در تاریخ ۱۹-۲۰ ژانویه ۱۹۹۰پیش از فروپاشی شوروی سابق، به دست ارتش سرخ در شهر باکو انجام گرفت، گفته می‌شود.

امروز و در سی ودومین سالگرد این روز ملی، آذربایجانیان جهان یاد و خاطر هموطنان شهید خود را که جانشان را فدای دفاع از خاک و استقلال وطن کردند گرامی میدارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا