جهانخاورمیانه

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی دولت سوریه را مسئول حملات شیمیایی دانست

واحد تحقیقات ویژه سازمان منع سلاح‌های شیمیایی چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد، نیروی هوایی سوریه در سال ۲۰۱۷ با سم اعصاب سارین یا کلر سه حمله انجام داده است.

مسئول هماهنگ‌کننده این سازمان، روز چهارشنبه ۲۰ فروردین، اعلام کرد «شواهد منطقی وجود دارد که نشان دهد عاملان استفاده از سارین به عنوان سلاح شیميایی در لطامنه در روزهای ۲۴ و ۳۰ مارس ۲۰۱۷  و استفاده از گاز کلر به عنوان سلاح شیمیایی در روز ۲۵ مارس، کسانی بودند که به نیروی هوایی ارتش سوریه تعلق داشتند.»

این یافته ها اولین گزارش از تیم جدید «تحقیقات و شناسایی» (آی آی تی) وابسته به سازمان منع سلاح های شیمیایی است.

دولت سوریه در مقابل این اتهامات هرگونه استفاده از تسلیحات شیمیایی را تا به حال انکار کرده است.

«آی آی تی» سال پیش از سوی اعضای سازمان منع سلاح های شیمیایی تاسیس شد.

این اتفاق بعد از آن رخ داد که قطعنامه شورای امنیت برای تمدید مجوز ماموریت مشترک این سازمان از طرف مسکو وتوی شد. هدف آن ماموریت شناسایی عاملان استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه بود.

بازرسان این سازمان، علاوه بر  تحلیل نمونه‌ها و بقایای موجود در محل حادثه، روایت برخی از شاهدان عینی حمله را نیز جمع‌‌‌آوری و در تهیه گزارش خود از آنها استفاده کرده‌اند.

همچنین، مایک پومپئو ، روز چهارشنبه ۲۰ فروردین ضمن استقبال از گزارش این سازمان گفته است، روسیه و ایران نمی‌توانند با دادن اطلاعات غلط مسئولیت حکومت بشار اسد در حملات شیمیایی را مخفی نگه دارند.

وی در ادامه تاکید کرد، به رغم پیوستن سوریه در سال ۲۰۱۳ به کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی، حکومت بشار اسد از آن زمان تاکنون بارها و بارها از سلاح های شیمیایی برای سرکوب مخالفان و حفظ قدرت استفاده کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفته است که روسیه و ایران، دو حامی اصلی حکومت بشار اسد هستند.

مایک پومپئو همچنین از کشورهای جهان خواست به تلاش دولت آمریکا برای پاسخگو کردن حکومت بشار اسد و مجبور کردن آن به اجرای تعهداتش در قبال جامعه بین‌المللی بپیوندند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا