جهان

نامه سناتورهای جمهوری‌خواه به بایدن: بازگشت آمریکا به برجام موکول به رای مثبت سنا شود

سناتورهای جمهوری‌خواه در این نامه خطاب به بایدن نوشتند که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران برای امنیت ملی ایالات متحده از چنان اهمیتی برخوردار است که مستلزم تعریف معاهده و رای مثبت سنا به آن است.

بیش از ۳۰ سناتور جمهوری‌خواه در نامه‌ای از جو بایدن خواستند بازگشت آمریکا به برجام را به رای مثبت سنا موکول کرده و هر توافقی در این مورد را به شکل معاهده به سنا ارائه کند و در غیر این صورت آنها با استفاده از گزینه‌ها و اختیارات خود مانع بازگشت آمریکا به توافق با ایران خواهند شد.

متن پیش‌نویس این نامه را تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه تدوین کرده و دست‌کم ۳۳ سناتور جمهوری‌خواه آن را امضا کرده اند.

سناتورهای جمهوری‌خواه در این نامه خطاب به بایدن نوشتند که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران برای امنیت ملی ایالات متحده از چنان اهمیتی برخوردار است که مستلزم تعریف معاهده و رای مثبت سنا به آن است.

آنها افزودند که در صورتی که توافق دولت بایدن با ایران یک توافق واقعا محکم باشد می‌تواند نظر و رای دو سوم اعضای سنا را جلب کند و تنها دلیل برای عدم ارائه توافق با ایران به مجلس سنا ضعیف بودن چنین توافقی است.

سناتورهای جمهوری‌خواه در نامه خود خاطرنشان کردند که هر توافقی با ایران که به تصویب سنا نرسد در روزهای آغاز دوره ریاست جمهوری بعدی از میان خواهد رفت.

در ادامه این نامه، سناتورهای جمهوری‌خواه به بایدن یادآوری کردند که بنابر قانون بازنگری توافق هسته‌ای ایران مصوب سال ۲۰۱۵ رییس جمهوری ایالات متحده موظف است هر توافق هسته‌ای با ایران را حداکثر پنج روز بعد حصول آن به شکل معاهده به سنا ارائه کند تا به تصویب دو سوم اعضای مجلس سنا برسد.

آنها افزودند که این قانون شامل هر توافق مرحله‌ای، موقت، یا هر ترتیبات دیگری است که در آن از میزان فشار اقتصادی یا دیپلماتیک بر رژیم ایران کاسته شود.

سناتورهای جمهوری‌خواه در ادامه نامه خود خطاب به بایدن با اشاره به اقدام جمهوری اسلامی در افزایش سطح غنی‌سازی، افزایش میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده و به کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته، نوشتند که «رژیم ایران» در سال اول دولت شما به سمت زرادخانه هسته‌ای حرکت کرده و به اقداماتی دست زده که معکوس کردن آن فراتر از پیش‌بینی‌های برجام است.

پیش از این باب منندز، سناتور دموکرات و رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، نیز ضمن اعلام مخالفت خود با ادامه مذاکرات وین، از دولت جو بایدن خواسته بود برای مقابله با برنامه هسته‌ای و موشکی ایران و جلوگیری از حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های نیابتی‌‌اش، سیاست جدیدی در پیش گیرد.

نامه سناتورهای جمهوری‌خواه به بایدن در حالی منتشر شد که روز دوشنبه اعلام شد رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، درپی فشار جمهوری‌خواهان روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه گزارش‌های محرمانه‌ای از مذاکرات وین را به مجلس نمایندگان و کمیته روابط خارجی سنا ارائه خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا