جهان

ادامه اعتراضات فرانسه؛ غارت یک انبار تفنگ شکاری و اسلحه در شهر مارسی

به دنبال غارت یک انبار اسلحه شکاری توسط معترضان در شهر مارسی، شهردار این شهر از مقامات فرانسه خواست نیروی بیشتری به مارسی اعزام کنند

پلیس فرانسه، شنبه 10 تیر از دستگیری 994 نفر از معترضان در سراسر این کشور طی شب گذشته خبر داد.

پس از درگیری بین معترضان و پلیس فرانسه، آرامش نسبی و محتاطانه به منطقه نانتیر که برای تشییع جنازه معترض مقتول آماده می‌شود، بازگشته است.

همزمان با این تحولات، یک تیپ از نیروهای پلیس ویژه موسوم به نیروی امنیتی «مداخله و بررسی» به حومه نانتیر اعزام شده است.

با ادامه ناآرامی‌ها برای چهارمین شب متوالی در شهرهای فرانسه پس از کشته‌شدن نوجوانی توسط پلیس، دولت این کشور اعلام کرد 45 هزار پلیس و شمار زیادی از خودروها ضد شورش در خیابان‌ها مستقر شده‌اند.

گسترش درگیری‌ها

از سویی، درگیری‌ها شب گذشته به شهر گراس در جنوب فرانسه کشیده شد و ده‌ها مرد جوان با در دست داشتن میله‌های آهنی در چند نقطه این شهر تجمع کردند.

شهر بندری مارسی هم شب گذشته شاهد غارت یک انبار اسلحه از جمله تفنگ‌های شکاری توسط معترضان بود.

پس از این حادثه، شهردار مارسی از مقامات فرانسوی درخواست اعزام نیروهای امنیتی بیشتر برای حفظ نظم عمومی و مقابله با اعمال خشونت و سرقت در این شهر شد.

خبرنگار «العربیه» در پاریس هم گفت، مقام‌های امنیتی و پلیس از ترس افزایش ناآرامی‌ها در این کشور، تدارکات امنیتی گسترده‌ای را در خیابان شانزلیزه پاریس اجرا کردند.

به دنبال کشته‌شدن یک نوجوان 17 ساله جزایری الاصل به نام «نائل»، ناآرامی‌، شهرهای مختلف فرانسه از جمله مارسی، لیون، تولوز، لیل و پاریس را فراگرفته است و معترضان با ماموران پلیس درگیر شده‌اند.

معترضان با آتش‌زدن صدها ساختمان‌ و وسایل نقلیه، به غارت فروشگاه‌ها اقدام کردند.

تشکیل کمیته بحران

در همین رابطه، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه «سوءاستفاده» از مرگ این نوجوان برای دامن‌زدن به خشونت و هدف قراردادن نهادهای دولتی را محکوم کرد.

مکرون روز جمعه در جریان جلسه «کمیته بحران» که توسط دولت تشکیل شد، گفت: «سوءاستفاده غیرقابل قبولی از مرگ یک نوجوان شد که همه ما آن از مرگ او ابراز تاسف کرده و آن را محکوم می‌کنیم. در چنین شرایطی باید با صبر و احترام رفتار کرد».

او افزود: «این خشونت غیر قابل توجیه و به شدت محکوم است».

مکرون همچنین از والدین معترضان خواست که مسئولیت کنترل فرزندان خود را به عهده بگیرند و آنها را در خانه نگه دارند.

وی افزود: «یک سوم دستگیرشدگان شب گذشته را جوانان و نوجوانان کم سن و سال تشکیل می‌دهند که نگهداری از آنها بر عهده والدین است. برای آرامش خاطر همه مهم است که والدین مسئولیت‌پذیر باشند. دولت نمی‌تواند جایگزین آنها شود».

اریک مورتی، وزیر دادگستری فرانسه نیز گفت، دولت از مقامات قضایی خواسته تا مجازات عاملان این رویدادها را افزایش دهند.

او تاکید کرد که والدین باید مسئولیت فرزندان خود را بر عهده بگیرند، در غیر این صورت ممکن است مقابل قانون پاسخگو باشند.(العربیه)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا