اجتماعیایرانسلامتی و زندگیسیاست

اعتراض به شیوع کرونا در زندان اوین؛ فعالین تورک به بندهای جداگانه منتقل شدند

فعالین آذربایجانی محبوس در زندان اوین که نسبت به شیوع کرونا و عدم اعطای مرخصی اقدام به تحصن اعتراضی کرده بودند، به بندهای جداگانه منتقل شدند.

بر اساس گزارشات رسیده، فعالین مدنی آذربایجانی آقایان بهنام شیخی سامانلو، علیرضا فرشی دیزج‌یکان، وحمید منافی نظرلو (نادارلی) روز یکشنبه ۲۶مردادماه در تماس های جداگانه‌ای که با خانواده‌هایشان داشته‌اند از تغییر بندهایشان خبر داده اند.

بر این اساس، حمید منافی نظرلو به سالن ۸ بند (اندرزگاه) ۸؛ بهنام شیخی سامانلو به بند ۴ و علیرضا فرشی دیزج‌یکان نیز به سالن ۹ بند ۸ منتقل شده‌اند. گفتنی است که سالن ۹ بند ۸، که آقای فرشی به آن منتقل شده وضعیتی وخیم‌تر نسبت به سایر بندها دارد.

این فعالین سیاسی-مدنی تورک در اعتراض به وضعیت وخیم زندان اوین در رابطه با شیوع کرونا و ندادن مرخصی همراه با سایر زندانیان سیاسی محبوس در این زندان دست به تحصن زده بودند.

احتمال داده می‌شود این انتقال‌ها در رابطه با این اعتراضات صورت گرفته باشد.

روز دوشنبه ۲۰ مرداد، در پی بروز علائم کرونا در بین زندانیان بند ٨ زندان اوین، ۲۷ تن از زندانیان سیاسی در این بند با تحصن و بست نشینی در حیاط این زندان خواستار رسیدگی فوری به شرایط پیش آمده در این اندرزگاه شدند.

تحصنی که باعث حضور باقری سرپرست بند (اندرزگاه) ٨ در برابر آنها را شده و گفته که اعتراض و دغدغه شما برحق است ولیکن به جهت کوچک بودن فضای اتاق‌ها عملا امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی در این زندانها وجود نخواهد داشت.

زندانیان معترض اما گفته‌اند: «علاوه بر کوچک بودن فضاها، نبود و عدم توزیع امکانات بهداشتی اعم از ماسک، دستکش و مایعات ضدعفونی کننده در این مجموعه باعث همه‌گیر شدن این ویروس کشنده بین آنها را شده است.

روزهای دوشنبه و سه شنبه ۲۰-۲۱ مرداد شماری از گزارشگران و کادر سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی به زندان اوین رفته و با انجام مصاحبه های تصویری دیکته شده با زندانیان از پیش تعیین شده و گزینشی سعی در عادی نشان دادن شرایط و وضعیت زندانیان داشتند.

روز دوشنبه ۲۰ مرداد کادر سازمان صدا و سیما در بند ۴ زندان اوین حاضر شده و زندانیانی که پیش‌تر از طریق حفاظت زندان و رئیس اندرزگاه طی جلسه ای توجیه شده بودند، در مقابل دوربین قرار گرفته و به سوالات گزارشگران پاسخ های از پیش دیکته شده دادند.

پیش از انجام مصاحبه هر یک از زندانیان مصاحبه شونده جهت صحنه سازی بسته های بهداشتی حاوی ماسک، دستکش و ژل ضدعفونی کننده دریافت کردند.

روز پنج‌شنبه ۲۳ مرداد نیز تعدادی از زندانیان سیاسی محبوس در بند ۸ زندان اوین با نوشتن نامه‌ای اعتراضی جهت تنویر افکار عمومی به پخش گزارش در بخش خبری ۲۰:۳۰ که از شبکه ۲ تلویزیون جمهوری اسلامی پخش شد واکنش نشان دادند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا