جهانخاورمیانه

مقام ارشد حماس: در صورت تشکیل کشور فلسطین، سلاح‌هایمان را زمین می‌گذاریم

یک مقام ارشد گروه افراطی حماس که رئیس هئیت این گروه در مذاکرات ماه‌های اخیر در دوحه و قاهره بوده، در یک گفتگو گفت که در صورت تشکیل یک دولت فلسطینی، این گروه اسلحه خود را زمین می‌گذارد.

گروه افراطی حماس از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر منطقه و جهان به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.

خلیل الحیه در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس در روز پنجم اردیبهشت، گفت که «ما برای تشکیل کشور فلسطینی در مرزهای سال ۱۹۶۷ آماده هستیم و اگر این دولت تشکیل شود، سلاح خود را زمین می‌گذاریم.»

به گفته او، حماس آماده است با خلع سلاح و تبدیل شدن به یک حزب سیاسی، در صورت برپایی کشور فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ موافقت کند.

خلیل الحیه افزوده که «حماس برای آتش‌بس پنج ساله یا بیشتر آماده است» و در صورت تحقق شرایط مورد نظر «بازوی نظامی حماس منحل خواهد شد».

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه قطر

قطر اعلام کرد برنامه‌ای برای بستن دفتر حماس در دوحه ندارد

با این حال مشخص نیست که اظهارات بیان شده از سوی خلیل الحیه که از رهبران حماس در خارج از سرزمین‌های فلسطینی است، تا چه حد با خواسته‌های رهبران داخلی حماس مانند یحیی سنوار در باریکه غزه مطابقت دارد.

سران حماس در خارج از نوار غزه پیش از این تأیید کرده بودند که از برنامه رهبران داخلی حماس برای حمله غافلگیرانه به اسرائیل آگاهی نداشتند.

اساسنامه حماس بر لزوم نابودی اسرائیل و مبارزه مسلحانه با آن تا «بازپس‌گیری تمامی سرزمین فلسطین» «از نهر تا بحر» (تمامی سرزمین واقع در میان رود اردن تا دریای مدیترانه) به عنوان سرزمین اسلامی تأکید دارد.

گفتگوی آسوشیتدپرس با خلیل الحیه روز چهارشنبه در استانبول انجام شد؛ جایی که یک هیئت ارشد حماس به ریاست اسماعیل هنیه روز یکشنبه این هفته با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دیدار کرد.

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه گفته بود مقامات حماس آمادگی خود را برای تشکیل کشور فلسطینی در مرزهای سال ۱۹۶۷ تأیید کرده و پس از برپایی کشور فلسطین، می‌توانند «از مبارزه مسلحانه دست بکشند».

به نوشته آسوشیتدپرس، خلیل الحیه با این حال در اظهارات خود به این موضوع اشاره نکرد که آیا استقبال آشکار او از راه حل دو کشوری (تشکیل کشور فلسطین در کنار اسرائیل) به منزله پایان دادن به نزاع دیرینه اسرائیلی- فلسطینی است یا گامی موقت در مسیر هدف اعلام شده حماس برای نابودی اسرائیل.

با این حال او گفت حماس آماده است به سازمان آزادی‌بخش فلسطین بپیوندد تا دولتی واحد برپا شود که هم غزه و هم کرانه باختری را اداره کند.

به نوشته آسوشیتدپرس، اظهارات خلیل الحیه امتیاز قابل توجهی از سوی این گروه شبه نظامی است که رسماً متعهد به نابودی اسرائیل است. اما بعید است که اسرائیل چنین سناریویی را محتمل بداند.

تشکیلات خودگردان فلسطینی به اظهارات خلیل الحیه واکنش نشان نداده است. جنبش فتح که بخش اصلی در سازمان آزادی‌بخش فلسطین است و ریاست هر دو در دست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی است، رقیب دیرینه حماس است.

در پی حمله غافلگیرانه حماس به خاک اسرائیل در روز ۱۵ مهر سال گذشته که به کشته شدن بیش از ۱۲۰۰ تن و ربودن ۲۵۳ اسرائیلی به غزه منجر شد، اسرائیل به فروپاشی حماس و مقابله با هر نوع احتمالی برای بازگشت حماس به قدرت در غزه متعهد شده است.

تمامی مذاکرات برای آتش‌بس در جنگ غزه یا معامله‌ بر سر آزادی بقیه گروگان‌های اسرائیلی اسیر در دست حماس با زندانیان امنیتی فلسطینی، متوقف شده است.

جنگ غزه به زودی ماه هفتم خود را پشت سر می‌گذارد و ارتش اسرائیل این روزها دو تیپ از نیروهای ذخیره خود را برای احتمال عملیات زمینی در رفح در جنوبی‌ترین بخش این باریکه آماده کرده است.

ارتش اسرائیل در عملیات خود در غزه، تا کنون از ورود به رفح، از جمله به‌دلیل فشارهای آمریکا، خودداری کرده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا