جهان

کمیته پزشکان سودان: از آغاز درگیری‌ها تاکنون 97 غیرنظامی کشته شدند

کمیته مقدماتی پزشکان سودان از سازمان‌های بشردوستانه و نهادهای بهداشتی بین‌المللی و منطقه‌ای خواست تا به همه بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی در خارطوم و مناطق وقوع درگیری‌ها در مناطق مختلف این کشور کمک کرده و تجهیزات پزشکی ارائه دهند

کمیته پزشکان سودان، بامداد دوشنبه 28 فروردین، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که از آغاز درگیری‌ها میان ارتش سودان و نیروهای «پشتیبانی سریع»، دست‌کم 97 غیرنظامی کشته و صدها نفر دیگر زخمی شده‌اند.

پیشتر، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده بود که از زمان آغاز درگیری‌ها در سودان، حداقل 83 نفر در سودان کشته و بیش از 1126 نفر زخمی شده‌اند. این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که تجهیزات پزشکی که پیش از تشدید تنش‌های اخیر بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع به مراکز درمانی این کشور توزیع کرده بود، به پایان رسیده است.

با تداوم درگیری‌های مسلحانه برای چندمین روز متوالی در سودان، کمیته مرکزی پزشکان سودان در اطلاعیه‌ای از سقوط یک راکت در بیمارستان دانشگاه بشائر واقع در جنوب خارطوم خبر داد و تاکید کرد که این حادثه منجر به ایجاد رعب و وحشت بیماران و کادر درمان شاغل در این بیمارستان شده است.

پیشتر کمیته پزشکان سودان، روز یکشنبه اعلام کرده بود که تعداد کشته‌شدگان درگیری‌ها به 56 نفر و تعداد مجروحان به حدود 600 نفر رسیده است.

از سوی دیگر کمیته مقدماتی پزشکان سودان از سازمان‌های بشردوستانه و نهادهای بهداشتی بین‌المللی و منطقه‌ای خواست تا به همه بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی در خارطوم و مناطق وقوع درگیری‌ها در مناطق مختلف این کشور کمک کرده و تجهیزات پزشکی ارائه دهند.

این کمیته همچنین از جامعه بین‌المللی، سازمان‌های حقوق بشری و دیپلماتیک خواست تا هر دو طرف درگیری‌های مسلحانه را تحت فشار قرار دهند تا نبرد‌ها را متوقف کنند، راه‌های امن برای غیرنظامیان فراهم کنند، اجازه عبور امن آمبولانس‌ها و پرسنل پزشکی را بدهند و شرایط لازم را برای حفظ بیمارستان‌ها و مراکز و امکانات درمانی را فراهم کنند.

این درحالی است که درگیری‌های ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان صبح روز دوشنبه برای چندمین روز متوالی در خارطوم و دیگر مناطق این کشور ادامه یافت .

قدرت‌های منطقه‌ای نیز همزمان با هشدارهای طرف‌های غیرنظامی سودان مبنی بر اینکه «جنگ منجر به فروپاشی و از بین رفتن اتحاد و حاکمیت سودان خواهد شد» خواستار توقف درگیری‌ها و اعمال آتش‌بس در خارطوم شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا