ایرانجهانخاورمیانهسیاست

موساد: توطئه ایران برای حمله به اسرائیلی‌ها در آفریقا خنثی شد

پنج تن از اجیر شدگان سپاه قدس ایران در غنا، سنگال و تانزانيا به ظن برنامه ريزي حملاتي عليه گردشگران يا بازرگانان اسرائیلی دستگير شدند.

به گزارش كانال ۱۲ اسرائیل، پنج تن از اجیر شدگان سپاه قدس ایران در غنا، سنگال و تانزانيا به ظن برنامه ريزي حملاتي عليه گردشگران يا بازرگانان اسرائیلی دستگير شدند.

این شبکه تلویزیونی اسرائیل روز یکشنبه ۱۶ آبان گزارش داد که پنج نفر در کشورهای آفریقایی به اتهام برنامه ریزی برای انجام حملاتی علیه گردشگران یا بازرگانان اسرائیلی از طرف ایران دستگیر شده اند.

بر اساس گزارش شبکه ۱۲ اسراییل، این پنج نفر که در سنگال، تانزانیا و غنا دستگیر شده‌اند، توسط نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اجیر شده‌اند.

این کانال گفت که این پنج نفر در کشورهای آفریقایی توسط اطلاعات محلی دستگیر شدند که اطلاعات به دست آمده از جاسوسان “غربی” را استخراج می کردند.

بر اساس اطلاعات این کانال، این پنج نفر پس از «دریافت آموزش های ویژه در لبنان» با عنوان «دانشجویان مذهبی» به آفریقا فرستاده شدند و در آنجا ماموریت یافتن اهداف یهودی و اسرائیلی برای حمله به آنها داده شد.

این کانال گفت که در میان اهداف اصلی، گردشگران اسرائیلی در سافاری در تانزانیا بودند.

بر اساس این گزارش، هر پنج مظنون قبل از هر اقدامی دستگیر شدند. این گزارش اشاره‌ای نکرده که این دستگیری ها چه زمانی صورت گرفته است، اما گفت که آنها هنوز تحت بازجویی قرار دارند.

اگرچه این گزارش موساد، آژانس جاسوسی اسرائیل را به خنثی کردن این توطئه نسبت داد، اما به نقش سازمان در این ماجرا اشاره ای نشد.

این گزارش از سوی مقامات اسرائیل یا سه کشور آفریقایی تایید نشده است. این کانال گفت مقامات ایرانی هرگونه اتهام علیه خود را رد کرده و آنها را “بی اساس” خواندند.

به نظر می رسد این گزارش به آخرین فصل از جنگ مخفی بین اسرائیل و ایران، از جمله تعدادی از توطئه های ادعایی در قاره آفریقا اشاره می کند.

در ماه فوریه، نیویورک تایمز گزارش داد که یک سلول از عوامل ایرانی در اتیوپی برای حمله به دیپلمات‌های امارات متحده عربی به دلیل عادی‌سازی این کشور با اسرائیل اجیر شده‌اند.

در ماه سپتامبر، مقامات قبرسی یک تبعه آذربایجانی را به ظن اینکه او بخشی از توطئه حمله به یک بازرگانان اسرائیلی در این جزیره بود، دستگیر کردند. مقامات اسرائیلی حمله برنامه ریزی شده را عملیات ایران توصیف کرده اند.

تلاش های ایران برای حمله به منافع اسرائیل یا یهودیان پس از کشته شدن محسن فخری زاده، مرد پشت پرده برنامه هسته ای این کشور در سال گذشته، که تهران اورشلیم را مقصر آن می داند، افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا