جهانخاورمیانه

آمریکا می‌گوید توافق دفاعی با عربستان بدون عادی‌سازی روابط با اسرائیل ممکن نیست

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید شنبه ۱۵ اردیبهشت گفت٬ موافقت‌نامه امنیتی جدید واشینگتن با ریاض بدون عادی‌سازی روابط عربستان واسرائیل ممکن نیست.

جیک سالیوان در مصاحبه‌ای با فاینشنال تایمز تصریح کرد که نمی‌توان یک بخش از طرح دولت بایدن برای این منطقه را جدا اجرا کرد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در همین حال گزارش‌ها مبنی بر اینکه در صورت امتناع اسرائیل از دادن امتیاز به فلسطینیان، توافق دوجانبه بین آمریکا و عربستان بررسی خواهد شد را رد کرد.

آقای سالیوان گفت: «چشم انداز یکپارچه بر مبنای تفاهم دوجانبه بین ایالات متحده و عربستان سعودی همراه با عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی است، و همزمان باید گام‌های معنی دار به نفع مردم فلسطین برداشته بشود.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تصریح کرد: «همه این‌ها باید با هم باشند و شما نمی‌توانید یک بخش از آن را از بقیه جدا کنید.»

خبرگزاری بلومبرگ چهارشنبه از افزایش سرعت مذاکرات میان آمریکا و عربستان سعودی در دوره اخیر و نزدیک بودن دو کشور به دستیابی به یک «توافق امنیتی» خبر داده بود.

بلومبرگ نوشت در حالی که توافق پیشین آمریکا با عربستان با هدف انزوای جمهوری اسلامی ایران در دست تنظیم بود، هدف از نسخه جدید فشار بر اسرائیل است.

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشته بود، آمریکا و عربستان قصد دارند به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پیشنهادی بر این اساس بدهند که به عنوان بخشی از توافق عادی‌سازی به توافق مشترک واشینگتن-ریاض بپیوندد یا از آن عقب بماند.

هاآرتص نیز ۱۳ اردیبهشت نوشت عربستان و آمریکا قصد دارند با «دور زدن» اسرائیل منافع خود را تأمین کنند.

به نوشته این روزنامه اسرائیلی، ریاض و واشینگتن نگران هستند که طرف سوم توافق به دلیل ملاحظات سیاسی، منافع امنیتی آن‌ها را به خطر بیندازد، و از این روی، طرح جایگزین را بدون شرط عادی‌سازی رابطه عربستان با اسرائیل تنظیم می‌کنند.

روزنامه بریتانیایی گاردین نیز ۱۲ اردیبهشت نوشته بود در نبود آتش‌بس در جنگ ارتش اسرائیل با گروه افراطی حماس در غزه و نظر به ادامه مخالفت بنیامین نتانیاهو با احتمال تشکیل کشوری مستقل برای فلسطینیان، عربستان به آمریکا فشار آورده تا «طرح ب» (راه جایگزین) را برای معامله کلیدی امنیتی آمریکایی-سعودی عملی کند.

به نوشته گاردین، در یک پیمان دفاعی دو جانبه، آمریکا از جمله متعهد خواهد شد در این زمینه‌ها به عربستان کمک کند: ایجاد صنعت انرژی هسته‌ای برای مصارف مسالمت‎‌آمیز که فاقد غنی‌سازی اورانیوم باشد، هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های نوظهور.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، که این هفته در نشست مجمع جهانی اقتصاد در ریاض شرکت و بر سر راهکار پایان جنگ غزه با سران منطقه گفتگو کرد، گفت که توافق بین اسرائیل و عربستان برای عادی‌سازی رابطه «به طور بالقوه به تکمیل نزدیک است».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا