ایران

خواهرزاده علی خامنه‌ای خواستار سرنگونی فوری جمهوری اسلامی شد

خواهرزاده علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، در کنفرانسی در پاریس خواستار «سرنگونی فوری رژیم حاکم بر ایران» شد.

محمود مرادخانی گفت که خامنه‌ای یک فرد «فاقد مشروعیت مذهبی و مردمی» است و در عین حال از «ناکارآمد بودن» احزاب مخالف جمهوری اسلامی انتقاد کرد.

مرادخانی پنجشنبه ششم بهمن (۲۶ ژانویه)‌، گفت که علی خامنه‌ای «فاقد مشروعیت مذهبی و مردمی است و دانش ضعیفی در امور مذهبی دارد.»

به گزارش روزنامه الشرق‌الاوسط، مرادخانی علی خامنه‌ای را «قصاب ملت» و «نفرت‌انگیزترین» شخصیت نزد ایرانیان توصیف کرد و گفت که رژیم حاکم بر ایران بر مبنای باورهای مذهبی و ایدئولوژیک بنا شده و همین امر کار را برای اصلاحات بسیار دشوار کرده است.

الشرق‌الاوسط به نقل از محمود مرادخانی نوشت: «امیدی به اصلاح رژیم از داخل نیست و هیچ نیروی جایگزینی برای سرنگونی آن در داخل کشور وجود ندارد.»

مرادخانی همچنین تصریح کرد که «منشا نظام جمهوری اسلامی خشونت است و گفت: «خامنه‌ای نمی‌تواند یک قدم هم به عقب بردارد، بنابراین سرکوب دائمی را برنامه خود قرار داده است» و افزود که این روش «مقاومت برای دفاع از خود»‌ را به تنها راه پیش روی مردم تبدیل کرده است.

مرادخانی گفت که خامنه‌ای می‌خواهد برای همه روشن کند که خشونت «منشا نظام» است.

خواهرزاده رهبر جمهوری اسلامی همچنین در بخش دیگری از سخنانش اپوزیسیون جمهوری اسلامی «در داخل و روی زمین» را «ناکارآمد» توصیف کرد. از نظر او مشکل در نبود چشم‌انداز در «مرحله‌ پس از سقوط رژیم» است.

محمود مرادخانی گفت: «انقلابی که اکنون چهار ماه است جریان دارد، چهره‌هایی با برنامه شفاف و شخصیت‌های شاخص تولید نکرده است.»

خواهرزاده علی خامنه‌ای که در فرانسه زندگی می‌کند و چند سالی است به یکی از منتقدان رهبر جمهوری اسلامی تبدیل شده، درباره جانشینی خامنه‌ای گفت که هیچ جایگزینی برای رهبر فعلی جمهوری اسلامی در خارج از حلقه نزدیکان به او وجود ندارد. او با توجه به نفوذ و توان گسترده سپاه پاسداران، این احتمال را مطرح کرد که مجتبی خامنه‌ای، فرزند علی خامنه‌ای که از حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برخوردار است، جانشین او شود.

فریده مرادخانی، خواهر محمود مرادخانی، در ماه آذر و پس از انتشار ویدیویی که در آن نیروهای تحت رهبری دایی‌اش، علی خامنه‌ای را «قاتل و کودک‌کش» نامید، بازداشت شد. او در این ویدیو از کشورهای جهان خواست تا در حمایت از خیزش سراسری مردم ایران علیه حاکمیت، سفرای جمهوری اسلامی را از کشورهای خود اخراج کنند.

بدری حسینی خامنه‌ای، مادر فریده و محمود مرادخانی و خواهر رهبر جمهوری اسلامی ایران، نیز در میانه آذرماه (اواخر دسامبر ۲۰۲۲) در نامه‌ای سرگشاده برادرش را «خائن» خواند و گفت که از او اعلام برائت می‌کند.

ایندیپندنت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا