اقتصادایران

جهانگیری: نفت را به روش‌های دیگر می‌فروشیم

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران، با اذعان بر اینکه شرایط کنونی «جزو سخت ترین» شرایط پس از «انقلاب اسلامی» است، افزود: دشمن تصور می کند که فشارهای اقتصادی به «فروپاشی جمهوری اسلامی» و حتی «فروپاشی تمامیت ارضی ایران» می‌انجامد.

«اسحاق جهانگیری» امروز  دوشنبه در مورد اهداف و عوارض تحریم های قدرتهای جهان در قبال برنامه هسته ای ایران، ادعا داشت:  بیشترین درد در این فشار‌ها به جامعه ایرانی وارد کردند و حتی با صراحت مقامات آمریکایی اعلام کردند که جنگ اقتصادی بزرگی «علیه ملت ایران» و نظام جمهوری «اسلامی» ایران آغاز خواهند کرد. البته تصور آن‌ها این بود که در اثر فشار و جنگ اقتصادی، اقتصاد ایران فروپاشی می‌شود و اعتراضات در جامعه شکل خواهد گرفت و در نهایت جمهوری «اسلامی» ایران فروپاشی می‌شود؛ آن‌ها حتی به «فروپاشی تمامیت ارضی ایران» هم فکر کرده بودند.

 

معاون اول رئیس جمهور ایران اذعان داشت شرایطی که «مردم طبقه متوسط و ضعیف ایران» در آن قرار گرفته اند، جزو «سخت‌ترین دوران بعد از انقلاب» است و حتی در یک دهه ۹۰ بوده است.

 

او اضافه کرد: تا سال ۹۱ یک میلیون بشکه صادرات داشتیم، یعنی از محل فروش نفت ۶۸ میلیارد دلار در سال ۹۱ درآمد داشته ایم. اما شوک دوم که در سال ۹۷ و ۹۸ به اقتصاد ایران وارد شد، اگرچه سخت‌تر بود، اما صادرات نفت تداوم یافت. در عین حال به دلیل تورم، قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده است و همزمان دو ماموریت اصلی داریم که اقتصاد کشور را سرپا نگاه داریم و صادرات و تولید را حفظ کنیم تا از اشتغال مراقبت کنیم و در عین حال.

 

جهانگیری گفت: باید اقتصاد کشور، تولید صادرات و اشتغال را مراقبت کنیم و روی پا نگهداریم و به لطف خدا وضعیت نسبت به آن «خوابی» که آمریکایی‌ها برای «کشور و ملت» دیده بودند خیلی بهتر است.

وی با بیان اینکه راه حل مسایل و مشکلات کنونی کشور، نه فقط اقتصادی بلکه راهکارهای سیاسی اجتماعی است، اظهارداشت: اکنون بیش از هر زمان دیگر به اجماع و همبستگی و انسجام ملی نیاز داریم تا کشور از این دوره سخت عبور کند و باید اجماع در سراسر کشور شکل بگیرد.

 

او افزود: امروز ایران در خطر است «آمریکایی‌ها، سعودی‌ها و صهیونیست‌ها» بدنبال زمین زدن ایران هستند تنها راه مقابله با «آنها» اجماع و اتحاد است.

 

جهانگیری گفت : آنها  خیلی آشکار گفتند با تحریم و تهدید  فشار مضاعف و فراوانی به جامعه ایرانی وارد خواهیم کرد. حتی مسئولان آمریکایی به صراحت اعلام کردند که یک جنگ اقتصادی بزرگی را علیه ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران آغاز خواهند کرد.

معاون اول رئیس جمهور ایران خاطرنشان کرد: تصور و انتظارشان این بود در اثر «فشار این جنگ اقتصادی» اقتصاد ایران به فروپاشی می‌رسد و در اثر فشار سنگینی که به جامعه وارد می شود، اعتراضات در جامعه شکل می گیرد و نهایتا منجر به «فروپاشی جمهوری اسلامی» و حتی «فروپاشی تمامیت ارضی ایران» می‌انجامد. برهمین مبنا از آذر تا دی ماه ٩٦ و هرروز که گذشت  فشار آمریکایی ها بر «اقتصاد ایران و فعالان اقتصادی و برجمهوری اسلامی» افزوده شده است.

 

.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا