ایران

معترضان در تهران در واکنش به قتل مهسا امینی علیه خامنه‌ای شعار دادند

مردم معترض به قتل مهسا امینی که در بازداشت گشت ارشاد تهران شکنجه و ضربه مغزی شده بود، ضمن ابراز خشم و انزجار خود نسبت به خشونت و سرکوب دستگاههای امنیتی رژیم ایران، شعارهایی نظیر «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» علیه رهبر ایران سر دادند.

گزارش‌های شاهدان عینی و ویدیوهایی که از اطراف بیمارستان کسری تهران و خیابان‌های اطراف میدان آرژانتین منتشر شده، نشان می‌دهد که شهروندان ایران در اعتراض به قتل مهسا (ژینا) امینی، توسط گشت ارشاد ضمن ابراز خشم دست به اعتراض خیابانی زده‌اند.

در برخی از این ویدیوها که از حوالی میدان آرژانتین تهران تهیه شده، زنانی که معترض به قتل این زن جوان 22 ساله به‌دست پلیس گشت ارشاد هستند، شعار «می‌کشم، می‌کشم، آن که تو خواهرم کشت» سر داده‌اند.

در بعضی دیگر از ویدیوها صدای شعارهایی چون «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» به وضوح شنیده می‌شود.

پیش از این نیز، شهروندانی که در مقابل بیمارستان کسری تجمع کرده بودند، شعار «گشت ارشاد، گشت کشتار»، سر داده بودند.

علاوه بر این، شاهدان عینی نیز از بازداشت شماری از تجمع کنندگان با برخوردی بسیار خشن از سوی نیروهای امنیتی خبر داده‌اند.

به گفته برخی شاهدان عینی، یکی از بازداشت شدگان تجمع‌ امروز در مقابل بیمارستان کسری، «لیلا میرغفاری»، فعال مدنی و از زندانیان سیاسی سابق است که در ویدیویی که از لحظه بازداشت او ضبط شده، او به شدت در حال داد و فریاد کردن است ولی نیروهای امنیتی با خشونت هرچه بیشتر برای سوار کردن او به یک خودروی غیرانتظامی تلاش می‌کردند.

در پی بالا گرفتن اعتراضات، صدا و سیمای ایران فیلمی از دوربین‌های مداربسته مربوط به بازداشتگاه وزرا را منتشر کرده و در آن صحنه ورود و از هوش رفتن مهسا امینی را نشان داده است. اما، کاربران شبکه‌های اجتماعی، از جمله، فرزاد فتاحی، فعال توئیتری با انتشار اسکرین‌شات‌هایی از بخش‌هایی از این ویدیو نشان داده‌اند که فیلم پخش شده از تلویزیون حکومتی ایران، منقطع، مخدوش و بخش‌هایی از آن که مربوط به دقایق نخست ورود مهسا امینی به بازداشتگاه وزرا است، حذف شده است.

این فعالان کاربر در شبکه‌های اجتماعی می‌گویند که این دقایق در سرنوشت این دختر جوان نقش داشته است و احتمالا ضرب و جرح او و ضربه به سرش در همان دقایق رخ داده است.

همزمان، رابرت مالی، نماینده جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در امور ایران نیز در بیانیه‌ای، قتل مهسا امینی به دست پلیس حجاب را «هولناک» توصیف کرده است. رابرت مالی در توییتی ضمن ابراز همدردی با خانواده مهسا امینی نوشته است: «ایران باید به نقض حقوق اساسی زنان و خشونت علیه آنها پایان دهد.»

او تاکید کرده است: «کسانی که مسئول مرگ خانم امینی هستند، باید مورد بازخواست قرار گیرند.»

کاخ سفید نیز قتل مهسا امینی در بازداشت نیروهای گشت ارشاد ایران در تهران را گناهی «نابخشودنی» دانست.

همزمان نیز وب‌سایت «نت بلاكس» که محدودیت‌های اینترنت را در جهان رصد می‌کند، اعلام کرد که با ادامه اعتراضات به کشته شدن مهسا امینی، اختلال چشمگیری در اینترنت تهران ثبت شده و احتمال می‌رود این محدودیت بر اطلاع‌رسانی درباره وقایع میدانی سطح شهر تاثیر بگذارد.

مهسا امینی زن جوان اهل شهرستان سقز بود که روز سه‌شنبه 22 شهریور در تهران توسط گشت ارشاد پایتخت بازداشت شد. در کمتر از دو ساعت، پلیس پیکر نیمه جان او را در حالی که تحت شکنجه ضربه مغزی شده بود به آمبولانس تحویل داد.

در اثر شدت جراحات وارده در زمان بازداشت او توسط گشت ارشاد، مهسا امینی پس از چند روز ماندن در حالت کُما، جمعه 25 شهریور در بیمارستان کسری تهران جان باخت.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا