آذربایجانایران

«روز کتاب سوزی در آذربایجان»:توزیع کتاب‌های تورکی در اردبیل همزمان با سالروز ۲۶ آذر

فعالین حرکت ملی آذربایجان روز ۲۵ آذر ۱۴۰۲ در راستای پاسداشت زبان مادری و همزمان با سالروز‌ ۲۶آذر «روز کتاب‌ سوزی۱۳۲۵ در شهرهای آذربایجان» توسط رژیم‌ پهلوی‌ اقدام به توزیع و پخش گسترده کتابهای تورکی در شهر اردبیل نمودند.

«تورکجه، شیرین دیلیم،گون چیخدی،کورکاس،آموزش الفبای تورکی برای بچه ها و…»از جمله عناوین کتابهایی است که در سطح شهر و محلات و مدارس اردبیل توزیع و پخش گردیده است.

فعالین حرکت ملی همزمان با تبیین لزوم آموزش وتحصیل به زبان مادری توضیحاتی نیز در رابطه با روز ۲۶ آذرماه ۱۳۲۵ به والدین دانش آموزان داده اند.

۷۷ سال پیش در ۲۶ آذرماه ۱۳۲۵ پس از سقوط حکومت ملی آذربایجان، ارتش پهلوی دوم در اقدامی ضد انسانی و فرهنگی در میادین اصلی شهرهای آذربایجان تلی از کتابهای تورکی ایجاد کرده و آنها را آتش زدند،نیروهای ارتش به غارت و قتل عام مردم آذربایجان دست زده و با تخریب و سوزاندن آثار مکتوب در رابطه با تاریخ و هویت ملت آذربایجان و کتابهای تورکی خواستند تا هویت آن را نابود کنند.

طی سالهای اخیر فعالین حرکت ملی در شهرهای مختلف آذربایجان با توزیع وپخش گسترده کتابهای تورکی همزمان با سالروز کتابسوزی در آذربایجان از سوی حکومت پهلوی،با پاسداشت زبان مادری از بازگشت ملت آذربایجان به هویت و تاریخ خود سخن میگویند.

پخش کتاب های تورکی توسط فعالین حرکت ملی در روزهای مختلف سال چون اول مهرماه همزمان با شروع سالتحصیلی،دوم اسفند ماه روز جهانی زبان مادری و ۲۶ آذر روز سوزاندن کتابهای تورکی توسط حکومت پهلوی در اعتراض به سیاست های شوونیستی حاکم بر کشور ایران طی صد سال اخیر بالاخص در دوره حکومت جمهوری اسلامی و پاسداشت زبان تورکی صورت میپذیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا