آذربایجانایرانجهان

امیر مهدی پور,وکیل آذربایجانی خطاب به جامعه جهانی: لطفا اجازه ندهید حکومت ایران دریاچه اورمیه را به قتل برساند

به دلیل بی‌توجهی مسئولان حکومت ایران به وضعیت وخیم دریاچه اورمیه، «امیر مهدی پور»، وکیل آذربایجانی و عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای آذربایجان شرقی، از جامعه جهانی خواست دریاچه اورمیه را نجات دهند و اجازه ندهند حکومت ایران دریاچه اورمیه را به قتل برساند

امیر مهدی پور با انتشار پستی به زبان انگلیسی در صفحه اینستاگرام خود(لینک) نوشت: «با توجه به بحران فعلی و فقدان اراده حاکمیت، احیای دریاچه اورمیه نیازمند اراده‌ و عزم جهانی است. برای جلب توجه جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی حافظ محیط زیست این ویدئو را به زبان انگلیسی منتشر می کنم.»

او در پایان ویدیو خطاب به جامعه جهانی گفت: «لطفا اجازه ندهید حکومت جمهوری اسلامی ایران دریاچه اورمیه را به قتل برساند.»

این وکیل آذربایجانی در پایان از کاربران خواست در رساندن پیام‌اش به جامعه جهانی او را یاری کنند. او نوشت: «از شما تقاضا دارم، هر شخص یا نهاد داخلی یا خارجی را که توانایی احیای دریاچه اورمیه را دارد، در کامنت منشن کنید. به هر زبانی که تسلط دارید با تهیه ویدئوهای مشابه، توجه جامعه جهانی را به دریاچه اورمیه و خسارت‌های جبران ناپذیر خشکانیدن آن جلب کنید.»

هفته گذشته، فعالین ملی آذربایجان با راه‌اندازی کمپینی در فضای مجازی، به خشکاندن دریاچه اورمیه توسط مسئولان ایران اعتراض کرده و خواستار احیای آن شدند. در این کمپین، کاربران پوستری با زمینه قرمز رنگ و منتقش به دریاچه اورمیه را منتشر می‌کنند که بر روی آن به زبان انگلیسی جمله Save Urmia Lake (دریاچه اورمیه را نجات دهید) نوشته شده است.

با اینکه هزاران شهروند تورک در صفحات مختلف اجتماعی از جمله اینستاگرام، توییتر و فیسبوک به این کمپین پیوستند و کمپین بازتاب گسترده ای در رسانه های آذربایجان جنوبی یافت، اما شهروندان فارس و رسانه های فارسی زبان حکومتی و اپوزیسیون ایران به شکل هماهنگ این کمپین را بایکوت کردند.

اصغر زارع کهنمویی، استاد دانشگاه و نویسنده کتاب های «برابری و رفع تبعیض» و «پایان تک‌زبانی» در این باره نوشت: « تقریبا تمام دوستان آذربایجانی‌ام با همه گرایش‌ها از مذهبی و اصول‌گرا تا اصلاح‌طلب و هویت‌طلب و از معتدل تا رادیکال و…، این پوستر را شئیر کرده بودند. اما از دوستان غیرآذربایجانی و غیر ترکم، ندیدم کسی اعتنایی بکند. احتمالا مشغول کارهای مهمتری هستند. ما همواره تنها بوده‌ایم و امروز که خشکی دریاچه حیات تبریز را به اغما می‌برد، همچنان تنهاییم.»

این استاد دانشگاه افزود: «ما غمخوار کل ایرانیم، اما از کل ایران، حتی یک استوری در حمایت از دریاچه نمی‌بینیم. کل ایران بماند، همین همسایه‌های کُرد ما که در آسیب خشکی دریا درد مشترک هستیم، مطلقا بی‌اعتنا هستند.»

لازم به ذکر است، در حالی که مسئولان ایران با صرف هزینه های میلیاردی، از دریای عمان برای استانهای کویری فارس نشین آبرسانی کرده اند، و در وسط کویرهای یزد، کرمان، سمنان و اصفهان، شالیزارهای برنج، باغهای سرسبز و کارخانجات بزرگ و صنایع سنگین برپا کرده اند، اما اقدام جدی برای احیای دریاچه ارومیه به عمل نمی‌آورند و با خشکاندن این شاهرگ حیاتی آذربایجان در صدد نابودی کامل آذربایجان هستند.

روزنامه اعتماد روز یک‌شنبه ۲۵ تیرماه با انتشار نتایج یک طرح تحقیقاتی درباره دریاچه اورمیه اعلام کرد تراز دریاچه اورمیه به پايين‌ترين سطح خود در ۶۰ سال گذشته رسيد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا