آذربایجانایران

چوب حراج رژیم ایران بر معادن آذربایجان؛ ۴۵۰ معدن آذربایجان شرقی به مزایده گذاشته شد

در تداوم تاراج معادن آذربایجان توسط رژِیم استعمارگر ایران، ۴۵۰ معدن آذربایجان شرقی به مزایده گذاشته شد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی این مزایده را «بزرگترین مزایده تاریخ معادن استان آذربایجان شرقی» خواند.

صابر پرنیان گفت: «اولویت‌دارترین برنامه امسال سازمان صمت آذربایجان شرقی توسعه فعالیت های بخش معدن است که در این راستا ۴۵۰ محدوده معدنی برای واگذاری در مزایده آماده شده است.»

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی ادعا کرد: «برگزاری مزایده با چنین ابعاد گسترده ای بزرگترین اقدام در راستای شفاف سازی در بخش معدن است.»

به گفته پرنیان، سال گذشته نیز ۲۳۴ محدوده معدنی آذربایجان شرقی به مزایده گذاشته شد.

معدن آذربایجان در حالی به حراج گذاشته شده اند که فروردین ماه ۱۴۰۲ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در تایید تاراج معادن آذربایجان توسط تهران گفت «پول‌ معادن به آذربایجان بر نمی‌گردد.» پرنیان گفت: «در برگشت پول به استان مشکل داریم یعنی ۱۵ درصد مبلغ دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن باید به استان برمی گشت ولی تنها ۷۰ میلیارد تومان بازگشته است.»

در اسفندماه ۱۴۰۱ نیز یونس ژائله رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معدن تبریز با انتقاد از غارت معادن آذربایجان توسط تهران گفت از معادن طلا و مس فقط آلودگی‌اش به آذربایجان می رسد.

لازم به ذکر است، بزرگترین معادن طلای خاورمیانه «معدن زرشوران و معدن آغ دره»، بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه «معدن انگوران»، بزرگترین معدن مس خاورمیانه «معدن سونگون»، به همراه هزاران معدن دیگر در آذربایجان جنوبی قرار دارند. سهامداران، مالکان و پیمانکاران معادن آذربایجان از اهالی استان های فارس نشین مرکز کشورند و با انتقال استخراجات این معادن به مناطق فارس نشین، سود حاصل از آن نیز به جیب مردم این مناطق سرازیر می شود و مردم آذربایجان نیز با فقر، بیکاری، مهاجرت و تخریبات زیست محیطی معدنکاران دست به گریبانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا