ایران

مالیات خانه‌های لوکس از بودجه ۱۴۰۲ حذف شد!

مالکان واحدهای مسکونی خالی و لوکس از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی وابسته به نهادهای حکومتی ایران هستند.

مالک شریعتی نیاسر، یکی از نمایندگان حوزه انتخابیه تهران در مجلس شورای اسلامی گفت کمیسیون تلفیق بودجه اخذ مالیات از واحدهای مسکونی لوکس را از لایحه پیشنهادی دولت حذف کرده است.

او در توضیح حذف این بند از لایحه بودجه که آن را یکی از افتخارات مجلس یازدهم برشمرد!

شریعتی نیاسر گفت: «در صحن علنی مجلس آقای مفتح عضو کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد حذف داد و عبارت واحدهای مسکونی حذف شد. طبق روال جلسه نیز رئیس جلسه از نماینده دولت و نماینده کمیسیون تلفیق سوال کرد و با کمال تعجب هم دولت و هم کمیسیون تلفیق با این پیشنهاد موافقت کردند. یک بدعتی در تاریخ قانون گذاری صورت گرفت و دولت خودش با مصوبه خود مخالفت کرد. عملا بخشی از مصوبه خودش را حذف کرد. لایحه بودجه در هیأت وزیران تصویب شده و نماینده دولت باید حافظ و نگهبان مصوبات دولت باشد، اما اینجا نماینده دولت با حذف مصوبه دولت موافقت کرد.».

 مالیات‌ستانی از واحدهای مسکونی خالی و لوکس یکی از وعده‌های تکراری دولت و مجلس در سال‌های اخیر بوده است و از سال ۱۴۰۰ در قانون بودجه گنجانده شده اما هیچ‌گاه اجرا نشده است.

مقام‌های دولتی نبود زیرساخت و اطلاعات دقیق را دلیل اجرا نکردن این مصوبه اعلام کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد مالکان واحدهای مسکونی خالی و لوکس که از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی وابسته به نهادهای حکومتی هستند مانع اجرای این قانون شده باشند.

بر بنیاد گزارش نهادهای حکومتی بالغ بر چهار میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در ایران وجود دارد که کسر بزرگی از آن لوکس و در تملک بانک‌ها و بنیادهای حکومتی هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا