جهان

قطع دسترسی اوکراین به دریای آزوف؛ تغییر راهبرد روسیه به آتش‌باری گسترده و کور

روز شنبه همچنین اطلاعات ارتش بریتانیا اعلام کرد که روسیه مجبور شده رویکرد عملیاتی خود را تغییر دهد و اکنون راهبرد فرسایش را دنبال می‌کند.

ارتش اوکراین می‌گوید دسترسی به دریای آزوف را موقتا از دست داده است. همزمان، اطلاعات ارتش بریتانیا از تغییر راهبرد نظامی روسیه خبر داد و گفت تشدید آتش‌باری کور به کشته شدن بیشتر غیر نظامیان منجر خواهد شد.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین روز شنبه ۲۸ اسفند اعلام کرد که از صبح این روز نیروهای روسیه دسترسی نیروهای اوکراینی در بندر ماریوپول به دریای آزوف را موقتا قطع کرده‌اند.

روز شنبه همچنین اطلاعات ارتش بریتانیا اعلام کرد که روسیه مجبور شده رویکرد عملیاتی خود را تغییر دهد و اکنون راهبرد فرسایش را دنبال می‌کند.

به گفته ارتش بریتانیا، این تغییر رویکرد احتمالا شامل آتش‌باری بی‌محابا و کور خواهد بود که منجر به افزایش تلفات غیرنظامی، تخریب زیرساخت‌ها و تشدید بحران انسانی خواهد شد.

وزارت دفاع بریتانیا که مرتبا آخرین ارزیابی‌های خود را از تحولات مربوط به تهاجم روسیه به اوکراین منتشر می‌کند، تاکید کرده به دلیل مقاومت اوکراینی‌ها روسیه نتوانسته به اهداف اصلی خود دست یابد.

پیش از این نیز شمار دیگری از تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند ارتش روسیه اقدامات خود در سوریه را که منجر به ویرانی شهرهای محل تجمع مخالفان شد در اوکراین نیز تکرار کند.

روز شنبه همچنین درگیری‌ها در برخی شهرهای اوکراین از جمله خرسون، چرنیهیف، خارکیف و سومی ادامه یافت. این سه شهر به ویژه برای دشوار کردن دسترسی دیگر نقاط اوکراین به کی‌یف مهم هستند.

در همین حال شرکت ماهواره‌ای مکسار تصاویری را منتشر کرده که نشان می‌دهد نیروهای روسی با ایجاد خندق‌هایی قصد دارند خودروهای نظامی خود در نزدیکی کی‌یف را مخفی کنند.

نیروهای اوکراین همچنین برای ششمین بار در چند روز گذشته فرودگاه خرسون که نیروهای روسیه کنترل آن را در دست گرفته اند گلوله باران کردند.

روز شنبه همچنین روسیه اعلام کرد که برای نخستین بار از موشک های مافوق صوت برای حملات در اوکراین استفاده کرده است.

وزارت دفاع مسکو روز جمعه اعلام کرده بود با سامانه موشکی کینژال یک انبار تسلیحات زیرزمینی را در روستای دِلیاتین در غرب اوکراین منهدم کرده است.

روسیه پیش از این متهم به استفاده از بمب‌های خلأ و خوشه‌ای در اوکراین شده اما این اتهام‌ها را رد کرده است.

روز جمعه ولادیمیر پوتین در میان جمعیت انبوه حاضر در ورزشگاه لوژنیکی مسکو از «عملیات ویژه نظامی در اوکراین» تمجید کرد و گفت: «ما کاملا به تمام اهداف خود خواهیم رسید.»

ولودیمیر زلنسکی در واکنش به این سخنرانی گفت تعداد افراد حاضر در آن ورزشگاه تقریبا برابر با سربازان روسی شرکت کننده در حمله به اوکراین است.

او با اشاره به کشته شدن «۱۴ هزار» سرباز روسیه در سه هفته گذشته افزود: «۱۴ هزار جسد در این ورزشگاه به همراه هزاران معلول و مجروح را تصور کنید… جنگ باید پایان یابد و پیشنهادات اوکراین روی میز است.»

بنابر گزارش سازمان ملل، از آغاز تهاجم روسیه بیش از سه میلیون نفر از اوکراین به خارج از این کشور گریخته و شش و نیم میلیون نفر دیگر نیز در حال فرار از کشور هستند.

همچنین بیش از ۸۰۰ هزار نفر بدون برق و بیش از ۲۷۰ هزار نفر بدون گرمایش هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا