ایران

شناسایی چهره یکی از «بازجویان اطلاعات سپاه» و انتشار آن در توییتر

در روزهای اخیر شماری از قربانیانی که در اطلاعات سپاه پاسداران مورد بازجویی و شکنجه قرار گرفته‌اند، توانستند چهره یک بازجوی بدنام را شناسایی کنند.

در یکی از تصاویر شناسایی شده مربوط به این بازجو که توسط «هرانا» منتشر شده، وی در بین افرادی دیده می‌شود که در ردیف نخست مراسم سخنرانی آیت الله علی خامنه‌ای حضور دارد. نام واقعی این بازجوی اطلاعات سپاه «علی همتیان» می‌باشد ولی به نام های مستعار مختلفی بویژه «رئوف» معروف است.

بازداشتگاه ۲ الف متعلق به اطلاعات سپاه پاسداران در زندان اوین محلی است که تعداد زیادی از فعالان سیاسی-مدنی پس از بازداشت در آنجا بازجویی و مورد بدرفتاری قرار گرفته‌اند.

همچنین بخوانید: آثار ضرب و شتم بر بدن حکیمه احمدی با وجود گذشت حدود ۳ ماه از زمان بازداشت؛ تأیید حکم ممنوع‌الخروجی

همچنین، مهدیه گلرو یکی از کسانی که توسط این بازجو مورد بازجویی و شکنجه قرار گرفته و اکنون در سوئد زندگی می‌کند، در توییتر خود نوشت: «بعضی از قربانیان او هم‌اکنون در زندان هستند. من با اسم، تلفن و عکس به دلیل تهدیدهای اخیر از او در سوئد شکایت کرده‌ام؛ نتیجه مهم نیست افشای بازجوها و کسانی که زندگی خیلی‌ها را نابود می‌کنند یک وظیفه است بدون نگاه به نتیجه.»

هرانا به نقل از یکی از زندانیان سیاسی سابق که بدلایل امنیتی نخواسته نامش فاش شود، نوشت: «رئوف در دوره بازجویی‌ام چنان سیلی‌هایی به من می‌زد که دو بار بعد از برگشتن به سلول دچار خونریزی در ناحیه بینی شدم. او با ته کفشش ضربه‌ای به بدنم زد که باعث ترک برداشتن یکی از استخوان‌هایم شد.»

همچنین بخوانید: علیرضا فرشی: «چه کسی بر بازجویان وزارت اطلاعات نظارت دارد؟»

او همچنین گفته که: «رئوف یک کمربند چرمی داشت که همیشه با آن کمربند شروع به زدن من می‌کرد. بی‌دلیل و همچون دیوانه‌ها گاه تا ۱۰ دقیقه به این کارش ادامه می‌داد و بعد شروع به زدن می‌کرد و به من و خانواده‌ام فحش‌های رکیک می‌داد.»

در گزارش هرانا به نقل از یک زندانی سیاسی سابق دیگر همچنین از نقش این بازجوی سپاه در اعترافات تلویزیونی نوشت: «پس از چند روز کتک خوردن مدام و توهین و تحقیر در دوره بازجویی مرا به اتاقی برای گرفتن اعتراف تلویزیونی بردند. رئوف متن‌ها را می‌نوشت و در اختیار تیم فیلمبرداری قرار می‌داد. در تمام مراحل فیلمبرداری و اعتراف‌گیری از من که دو تیم از شبکه افق و برنامه خبری ۲۰:۳۰ بودند، رئوف صحنه‌گردان اصلی پروژه اعترافات اجباری و تحت شکنجه‌ام بود.»

همچنین بخوانید: ضرب و شتم هنگام بازداشت؛ نامه سرگشاده علیرضا فرشی به قوه قضائیه

یک فعال حقوق بشر که ایام محکومیت خود را در زندان اوین سپری کرده است نیز با اشاره به اینکه از زمان پایان بازجویی‌هایش هنوز چهره رئوف را از یاد نبرده، گفت: «در تمام مدت بازداشت و بازجویی‌ام برای خانواده‌ام ایجاد مزاحمت می‌کرد و به خانواده همسرم گفته بود به بچه‌ات بگو از همسرش جدا شود. او در تمام مراحل دادگاه در دادگاه انقلاب حضور داشت و بارها من و دیگر دوستانم را به پرونده‌سازی جدید تهدید کرد. هنوز چهره کریه‌اش را به خاطر دارم. هنوز وقتی یادم می‌آید چطور برای همسرم ایجاد مزاحمت می‌کرد…»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا