آذربایجان

علی‌اف: اعضای سازمان کشورهای ترک همکاری‌های امنیتی و دفاعی را بیشتر کنند

رئیس‌جمهور آذربایجان خواستار همکاری بیشتر کشورهای عضو سازمان کشورهای تورک در زمینه‌هایی مانند امنیت، دفاع و صنایع دفاعی شد.

الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان در دهمین اجلاس سران سازمان کشورهای تورک که در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شد، گفت: کشورهای عضو سازمان کشورهای تورک باید همکاری خود را در زمینه‌هایی مانند امنیت، دفاع و صنایع دفاعی بیشتر کنند.

علی‌اف با بیان اینکه با عملیات ضد تروریستی که در ماه سپتامبر در قره‌باغ انجام شد، حاکمیت آذربایجان در منطقه به طور کامل تضمین شد، گفت: در عملیات ضد تروریستی هیچ آسیبی به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی وارد نشد.

او تاکید کرد: آذربایجان کاملاً قوانین بین‌المللی را رعایت کرد. هیئت سازمان ملل نیز که دو بار از منطقه بازدید کرد، این موضوع را تایید کرد.

علی‌اف با بیان اینکه عملیات بازسازی و احیای همه جانبه مناطق آزاد شده از اشغال را آغاز کرده‌اند، گفت: 7 میلیارد دلار از بودجه آذربایجان برای این منظور هزینه شد. حداقل 2.4 میلیارد دلار در سال 2024 هزینه خواهد شد.

وی افزود: مالکان واقعی اراضی به شهرهای لاچین و فضولی و 3 روستای قره باغ بازگشتند. بیش از 140 هزار نفر تا پایان سال 2026 به شرق زنگزور باز خواهند گشت.

علی‌اف با تشکر از رهبران ازبکستان و قزاقستان برای ساخت مدرسه و مرکز فرهنگی در فضولی، گفت: ما بخشی از جهان بزرگ تورک هستیم. مطمئنم دوستی و برادری ما ابدی خواهد بود و نفوذ بین‌المللی سازمان کشورهای تورک افزایش خواهد یافت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا