خاورمیانهسیاست

کلیه دفاتر نظامی حشدالشعبی در عراق بسته خواهد شد

در عراق مقرر شده که تمامی دفاتر نظامی حشدالشعبی در شهرها بسته و با پاک شدن نام گروه‌های وابسته به این ساختار شبه نظامی، از اسامی رسمی ارتش استفاده خواهد شد.

براساس دستورالعمل که با امضای فالح فیاض رئیس حشدالشعبی منتشر شده، کلیه دفاتر نظامی وابسته به این ساختار در شهرها بسته خواهد شد.

همچنین، نام تمام نیروهای شبه نظامی وابسته به این ساختار حذف شده و از اسامی رسمی ارتش مانند “هنگ” یا “تیپ” که در پیکربندی سال ۲۰۱۹ تعیین شده، استفاده خواهد شد.

در این فرمان آمده است: «برای این ساختار (حشدالشعبی) که به نیروهای مسلح به رهبری فرمانده کل وابسته است، انجام هرگونه فعالیت نظامی بدون مجوز رسمی ممنوع است. اعضایی که مطابق دستورالعملهای مراجع یادشده عمل نکنند، هم شخصا و هم واحدهایی که به آنها وابسته اند باید پاسخگوی اعمال بی قانون خود باشند.»

تشکیلات حشد الشعبی بر گرته سازمان بسیج جمهوری اسلامی و با کمک و پشتیبانی نیروی قدس، واحد برون مرزی سپاه پاسداران شکل گرفته و شامل ده‌ها گروه می‌شود که اعضای اغلب آنها از شیعیان عراق هستند.

شبیه این دستورالعمل، مرداد ماه سال پیش نیز ابلاغ شده بود و علت این که تا کنون به اجرا در نیامده به درستی مشخص نیست.

استقرار نیروهای وابسته به حشدالشعبی در این زمینه با توجه به شرایط جنگ تجدید نظر خواهد شد و قدرت شبه نظامی در این زمینه تغییر شکل می یابد.

حشدال‌عشایری، متشکل از نیروهای سنی نیز در تنظیمات جدید گنجانده خواهد شد. این کمیته که در این زمینه ایجاد شده و کار خود را از تاریخ ۳۰ ماه مه آغاز کرده، پیش بینی می شود ظرف ۳۰ روز کار خود را به پایان برساند.

همزمان با این تحولات، شبکه العربیه، وابسته به عربستان سعودی به نقل از روزنامه الشرق الاوسط گزارش داد الکاظمی از اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس خواسته برای ورود به عراق تقاضای ویزا کند.

قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروهای قدس که دی ماه سال پیش در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی نزدیک فرودگاه بغداد کشته شد، معمولا به طور غیررسمی به عراق سفر می‌کرد.

روز چهارشنبه رضا اردکانیان، وزیر نیروی جمهوری اسلامی در راس هیئتی، که قاآنی نیز بنا بر برخی از گزارش‌ها یکی از اعضای آن بود، برای یک دیدار رسمی و مذاکره با مقامات عراقی وارد بغداد شد.

حضور فرمانده نیروی قدس در هیئت همراه اردکانیان حکاکی از آن است که او برخلاف فرماندهان ارشد سپاه که پیش از این به طور غیررسمی وارد عراق می‌شدند این بار ناچار بوده برای این کار تقاضای ویزا کند.

به نوشته الشرق الاوسط منابع نزدیک به وزارت خارجه عراق گفته‌اند مصطفی الکاظمی دستور اکید صادر کرده که شخصیت‌های همه کشورها، اعم از سیاسی یا نظامی، باید به صورت رسمی و پس از دریافت ویزا وارد خاک این کشور شوند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا