ایرانجهانسیاست

ایران با گشایش سفارت ارمنستان در اسرائیل موافق است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان اعلام کرد که ایران با تصمیم ارمنستان برای گشایش سفارت در اسرائیل موافق است و به این تصمیم احترام می‌گذارد.

عباس بدخشان ظهوری، سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری اسلامی در ارمنستان، روز چهارشنبه ۱۸ تیرماه (۸ جولای) در مصاحبه با تلویزیون عمومی ارمنستان در رابطه با تصمیم ارمنستان برای گشایش سفارت در اسرائیل گفت: «ایران به تصمیمات ارمنستان احترام می گذارد.»

آقای بدخشان ظهوری تصریح کرده که: «موضع کشور ما در قبال اسرائیل سالهاست که ارائه شده است، این نگرش حساس ما نباید در جهت ایجاد مشکل با همسایگانمان باشد. اما اسرائیل همیشه سعی کرده است بهترین روابط ما با همسایگانمان را خراب کند.»

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ایروان در ادامه افزوده است: «ایران به تصمیم ارمنستان [در گشایش سفارت در اسرائیل] احترام می گذارد. ما همیشه در جلسات با مقامات رسمی نگرانی های خود را ابراز می کنیم. موضع ما این است: ما روابط خوبی با همسایگان داریم و نمی خواهیم به آنها آسیب برسد.»

در سپتامبر ۲۰۱۹ دولت ارمنستان تصمیمی برای گشایش سفارت خود در تل آویو اسرائیل گرفت.

رویکرد دوگانه جمهوری اسلامی ایران در رابطه با روابط کشورهای همسایه با اسرائیل تا حد زیادی به خاطر تضادها در سیاست خارجی ایران است. برای نمونه نزدیکی روابط اقتصادی جمهوری آذربایجان و اسرائیل به یکی از مهم‌ترین چالش‌های بین ایران و آذربایجان تبدیل شده‌است.

ایران روابط آذربایجان با اسرائیل را تهدیدی برای خود می‌داند، در حالیکه جمهوری آذربایجان اعلام کرده که این روابط هیچ خطری برای امنیت ایران ایجاد نمی‌کند و رویکرد مداخله‌جویانه ایران در روابط مستقل و کاملا عادی که می‌تواند مابین دو کشور برقرار شود را غیرقابل دانسته است.

از سوی دیگر علیرغم آنکه سیاستمداران جمهوری اسلامی در طول بیش از چهل سال، سیاست خارجی این کشور را بر اساس حمایت از کشورهای مسلمان عنوان کرده‌اند، این سیاست را همیشه گزینشی به کار برده، حتی در اغلب مواقع بر علیه جوامع و کشورای مسلمان به‌کار بسته‌اند.

در این خصوص سکوت تأییددار جمهوری اسلامی در رابطه با مسلمانان ساکن در جغرافیای فدراسیون روسیه، چین و بالکان از سوی برخی از مقامات جمهوری اسلامی نیز اشاره شده است.

علی مطهری نماینده پیشین مجلس ایران روز جمعه ۲۰ تیرماه از سران جمهوری اسلامی خواست تا پیش از امضای قرارداد ۲۵ ساله با چین، تکلیف مسلمانانی که در این کشور سرکوب می‌شوند را روشن کنند.

آقای مطهری چندی پیش نیز گفته بود: «متأسفانه نیاز اقتصادی ما به چین باعث شده که درباره ظلم عظیم دولت چین به مسلمانان این کشور نیز سکوت کنیم.»

همچنین چندی پیش کارشناس شبکه خبر جمهوری اسلامی در برنامه‌ای اعلام کرد که قاسم سلیمانی با حمایت از ارمنستان در جنگ قره‌باغ مانع از پیوستگی اراضی آذربایجان به هم گردید.

از دیگر سو یکی از اسناد ویکی‌لیکس که متعلق به مهر ۱۳۸۶ (اکتبر ۲۰۰۷) است، به خواسته ایران برای ادامه مناقشه قزه باغ میان ارمنستان و آذربایجان پرداخته و می‌گوید داوید شاه نظریان مشاور امنیتی سابق رئیس جمهور ارمنستان در دیدار با مقامات آمریکایی گفته که ایران خواهان ادامه مناقشه ارمنستان با آذربایجان بر سر قره باغ است و خواهان حل مناقشه قره باغ نیست.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا