اقتصادایران

قیمت تمام کالاهای اساسی در سال ۹۹ تا ۱۲۲.۵ درصد افزایش داشته است

گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران نشان می‌دهد که قیمت تمام کالاها در سال ۱۳۹۹ بین ۳۵ تا ۱۲۲.۵ درصد نسبت به بهمن سال ۱۳۹۸ افزایش داشته است.

گزارش منتشر شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) ایران نشان می‌دهد که قیمت تمام کالاها در سال ۱۳۹۹ بین ۳۵ تا ۱۲۲.۵ درصد نسبت به بهمن سال ۱۳۹۸ افزایش داشته است.

این در حالیست که قیمت همین کالاها نسبت به بهمن سال ۱۳۹۶ بین ۲.۵ تا ۴.۵ برابر شده است.

بر اساس این آمار بیشترین افزایش قیمت در دی ماه ۱۳۹۹  مربوط به برنج پاکستانی باسماتی بوده که قیمت آن با ۱۲۲.۵ درصد افزایش از ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان در بهمن سال ۱۳۹۸  به ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان در ماه مشابه سال جاری رسیده است.

قیمت برنج تایلندی، طارم اعلا و داخلی هاشمی درجه یک نیز در این مدت به ترتیب ۱۱۶.۷، ۴۷.۱ و ۴۴.۳ درصد افزایش داشته و در بهمن ۱۳۹۹  به حدود ۱۶ هزار تومان، ۳۳ هزار و ۸۰۰ تومان و ۳۳ هزار تومان رسیده است.

قیمت گوشت مرغ هم با ۷۷.۱ درصد افزایش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان در بهمن سال ۱۳۹۸ به حدود ۲۲ هزار و ۱۰۰ تومان در بهمن سال۱۳۹۹ رسیده است.

آمار وزارت صمت در حالیست که قیمت هر کیلو مرغ در ماه پایانی سال ۹۹ از ۳۰ هزار تومان هم گذشته بود.

از سوی دیگر، اخیرا کمیته دستمزد شورای عالی کار ایران هزینه ماهانه سبد معیشتی کارگران را ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان اعلام کرد. اما نمایندگان کارگران در شورای عالی کار هزینه سبد معیشت را ۱۰ میلیون تومن برآورد می‌کنند.

هادی ابوی، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ۲۱ بهمن ۹۹ با اشاره به اینکه «خط فقری که در حال حاضر در جامعه وجود دارد, حدود ۱۰میلیون تومان است» گفته بود: «دولت نه تنها معیشت کارگران را تأمین نکرد, بلکه میزان بی توجهی به این قشر تا حدی بود که در فقر مطلق به سر می برند.»

همچنین بخوانید: دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران: خط فقر در ایران «حدود ۱۰میلیون تومان است»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا