ایران

مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در دوحه

مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در دوحه؛ سالیوان: ایران باید تصمیم بگیرد

در حالی که مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا درباره احیای برجام قرار است تا ساعاتی دیگر در دوحه آغاز شود، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت توافقی روی میز است و ایران باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد آن را بپذیرد یا نه.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز دوشنبه وارد دوحه شد و به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی، علی باقری کنی نیز صبح سه‌شنبه عازم پایتخت قطر می‌شود.

بنابر گزارش‌ها، پیام‌های دو طرف از طریق انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام، بین آنها منتقل خواهد شد.

علی خامنه‌ای مذاکره مستقیم با آمریکا را ممنوع اعلام کرده است.

در آستانه این مذاکرات، یک مقام ارشد کاخ سفید اعلام کرد جمهوری اسلامی باید تصمیم بگیرد حاضر به پذیرش توافق فعلی هست یا خیر.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز دوشنبه با تاکید بر اینکه دیدگاه اصلی ایالات متحده کسب اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است گفت: از نظر ما توافق دیپلماتیک بهترین راه رسیدن به این هدف است.

او افزود: توافقی روی میز هست که ایران باید تصمیم بگیرد می‌خواهد آن را بپذیرد یا نه.

مذاکرات احیای برجام که در وین جریان داشت از بیستم اسفند گذشته به دلیل اصرار جمهوری اسلامی بر خروج نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی متوقف شده است.

پیشتر برخی رسانه‌ها، از جمله روزنامه دنیای اقتصاد، گزارش داده بودند که در مذاکرات دوحه احتمالا سه موضوع تحریم‌های برجامی، ضمانت آمریکا، و خروج نام سپاه از فهرست تروریستی مطرح خواهد بود.

با این حال یک مقام ارشد آمریکایی به واشینگتن‌پست گفت حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا «درخواستی خارج از مذاکرات» است و این موضوع «از روی میز خارج شده است».

برخی رسانه‌های ایران نیز خواسته جمهوری اسلامی مبنی بر دریافت تضمین از آمریکا برای عدم خروج دولت‌های بعدی ایالات متحده از برجام را به عنوان یکی از موضوعات مذاکرات یاد کرده‌اند.

با این حال مقام‌های دولت جو بایدن پیش از این گفته‌اند صلاحیتِ دادن تضمین از طرف دولت‌های بعدی را ندارند.

سعید خطیب‌زاده روز دوشنبه در آخرین نشست خبری خود در مقام سخنگوی وزارت خارجه گفت در مذاکرات دوحه «هیچ چیزی به توافقات انجام شده در وین افزوده نخواهد شد و چیزی هم کاسته نخواهد شد» و این مذاکرات «درباره ابعاد هسته‌ای نیست و تنها درباره بخش‌های اختلافی است».

تصمیم به برگزاری مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در یکی از کشورهای منطقه پس از سفر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به تهران اعلام شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا