خاورمیانه

تشدید تنش‌های فلسطین و اسرائیل: ۷ کشته در حمله به یک کنیسه در اورشلیم

با تشدید تنش‌ها بین فلسطین و اسرائیل، پلیس اسرائیل اعلام کرد که در حمله تروریستی به یک کنیسه در اورشلیم، دست‌کم هفت نفر کشته و ۱۰ نفر زخمی شدند. طبق اعلام پلیس اسرائیل، فرد مهاجم نیز در جریان تعقیب و گریز با شلیک نیروهای امنیتی کشته شد.

در پی اعلام این خبر، جو بایدن و نتانیاهو در تماسی درباره حمله اخیر به یک کنیسه در اورشلیم گفت‌وگو کردند. بایدن این «حمله تروریستی» را «حمله به جهان متمدن» توصیف کرد و بر ارائه همه کمک‌های لازم به دولت و مردم اسرائیل در روزهای آینده تاکید کرد.
وزارت خارجه امارات نیز در بیانیه‌ای حمله اخیر به یک کنیسه در اورشلیم را به شدت محکوم کرد و به دولت و مردم اسرائیل تسلیت گفت. این بیانیه با مردود دانستن همه شکل‌های خشونت و تروریسم، این اقدامات را باعث تضعیف امنیت و ثبات و ناقض اصول و ارزش‌های انسانی خواند.

با این حال، حمله به این کنیسه با استقبال گروه‌های فلسطینی همراه شد. گروه‌های حماس و جهاد اسلامی فلسطین از حمله مسلحانه به این کنیسه تقدیر کردند.

همچنین ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌ها و فضای مجازی نشان می‌دهد مردم مناطق مختلف فلسطینی‌نشین در واکنش به کشته شدن هفت نفر در حمله به یک کنیسه در اورشلیم، به خیابان‌ها آمده و به جشن و شادمانی پرداختند.

روز پنجشنبه، در پی شلیک دو راکت از غزه به جنوب اسرائیل و رهگیری آنها، ارتش اسرائیل از حمله تلافی‌جویانه هواپیماهای جنگنده این کشور به یک سایت زیرزمینی تولید راکت حماس در مرکز نوار غزه خبر داد.

بر اساس این گزارش، تخریب این سایت به توان تهاجمی حماس ضربه مهمی وارد کرده است. از سوی دیگر، العربیه به نقل از منابع حماس گزارش داد که حمله‌های اسرائیل ۱۵ سایت حماس را در غزه هدف قرار داده است.

پس از شلیک راکت‌ها از غزه، آژیر خطر در مناطق مختلفی از جنوب اسرائیل به صدا درآمد و پدافند هوایی آنها فعال شد.

درگیری اسرائیل و شبه‌نظامیان غزه پس از آن صورت گرفت که در حمله نیروهای اسرائیلی به یک اردوگاه پناهجویان در شهر جنین در کرانه باختری، هفت شبه‌نظامی و دو غیرنظامی فلسطینی کشته شدند.

پس از این حمله، تشکیلات خودگردان فلسطین ضمن اعلام سه روز عزای عمومی گفت که به تمام هماهنگی‌های امنیتی خود با اسرائیل پایان می‌دهد.

این درگیری‌ها در آستانه سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه، به خاورمیانه رخ می‌دهد. بلینکن قرار است یکشنبه تا سه‌شنبه به مصر، اسرائیل و کرانه باختری رود اردن سفر کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا