ایرانجهان

آمریکا: عاملان مسمومیت دختران دانش‌آموز در ایران باید پاسخگو شوند

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۱۰ اسفند گفت، ایالات متحده از جمهوری اسلامی می‌خواهد درباره حملات سمی گزارش‌شده علیه دختران دانش‌آموز در مدارس مختلف ایران تحقیق کند.

ند پرایس در کنفرانس خبری خود گفت، گزارش‌ها در خصوص مسمومیت دختران دانش آموز در ایران «بسیار نگران کننده است.»

او اضافه کرد که چنین خبری‌هایی مایه نگرانی هستند٬ برای این که دختران در هرکجای دنیا از حق فطری برای تحصیل برخوردارند و تحصیل یک حق حقوق بشری جهانشمول بشری است.

ند پرایس تصریح کرده است، همانطور که این گزارش‌ها نشان می‌دهند، مسموم کردن دخترانی که صرفاً سعی در تحصیل دارند، اقدام نفرت انگیزی است. این عمل زشتی است و ما از مقامات ایران انتظار داریم که این مسمومیت‌های گزارش شده را به طور کامل بررسی کنند و هر کاری که از دستشان بر‌می‌آید برای توقف آن انجام داده و عاملان چنین اقداماتی را مورد تعقیب قرار دهند.

این درخواست پس از آن مطرح می‌شود که برخی مدارس دخترانه در دستکم ۱۰ شهر ایران طی سه ماه گذشته با گازهای سمی هدف حملات افراد یا گروه‌های ناشناس قرار گرفته و مقام‌های جمهوری اسلامی مدعی هستند که هنوز «هیچ سرنخی» در مورد عاملان این حملات پیدا نشده است.

وقوع این حملات ابتدا در شهر قم گزارش شد، اما به مرور به دیگر شهرها نیز گسترش یافت به‌طوری که در روز چهارشنبه دست‌کم بیست و شش مدرسه در سراسر کشور درگیر این حملات بودند.

روند افزایشی مسمومیت‌ها در شرایطی است که مقام‌های امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی تاکید دارند که هنوز کسی را شناسایی و دستگیر نکرده‌اند.

ابراهیم رئیسی به وزیر کشور دستور «ریشه‌یابی» این مسمومیت‌ها را داده است اما احمد وحیدی روز چهارشنبه هر گونه خبر بازداشت افراد دخیل در این مسمومیت‌ها را تکذیب کرد و گفت: «تا الان افرادی در این رابطه دستگیر نشده‌اند».

رادیوفردا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا