ایرانجهان

سند افشا شده:ستاد نیروهای مسلح از مقام‌های نظام خواست ارائه پهپاد به روسیه را تکذیب نکنند

طبق سندهایی که گروه «قیام تا سرنگونی» در پی هک سایت ریاست جمهوری منتشر کرده، ستاد کل نیروهای مسلح در نامه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته تا دیگر حمایت پهپادی از روسیه در جنگ اوکراین را تکذیب نکنند. در این سند همچنین تایید شده که جمهوری اسلامی به روسیه موشک نیز فرستاده است.

طبق این اسناد افشا شده، وزارت خارجه جمهوری اسلامی خواستار این شده است که در ازای هزینه سنگینی که درپی جنگ اوکراین بر دوش ایران گذاشته شده، تهران تقاضاهایی را از مسکو مطرح کند.

بر اساس یکی از این سندها، وزارت خارجه جمهوری اسلامی تاکید کرده که نمایندگی‌های دیپلماتیک نظام در کشورهای اروپایی فعال‌تر شوند تا بتوانند از برنامه‌های احتمالی مخفی اروپا برای طرح دعوای حقوقی علیه جمهوری اسلامی آگاه شوند.

طبق سندی دیگر، در جلسه محرمانه مدیران ارشد وزارت خارجه در روز چهارم دی‌ماه گذشته، پیمان سعادت، مدیرکل اروپای وزارت خارجه، با اشاره به خطرهای ورود جمهوری اسلامی به حوزه امنیتی اروپا به دلیل جنگ اوکراین، از اجماع کشورهای اروپایی علیه تهران خبر داد.

طبق این سندها، علی باقری نیز که در این نشست حضور داشت خاطرنشان کرد اروپا مساله هسته‌ای ایران را به موضوع ارائه پهپاد به روسیه گره زده و در حال فراهم کردن مستندات حقوقی علیه جمهوری اسلامی است.

علی باقری در این جلسه تاکید کرد که نتیجه مذاکرات جمهوری اسلامی با طرف اوکراینی حتما باید به اطلاع روسیه برسد.

باقری همچنین در این جلسه گفت که جمهوری اسلامی برای تامین امنیت خود نیازهایی دارد که غرب آنها را تامین نمی‌کند، اما روسیه حاضر است در این زمینه با تهران همکاری کند.

پیش‌تر بولتنی محرمانه از خبرگزاری فارس برای فرمانده کل سپاه افشا شده بود که در آن به مشارکت دستگاه امنیتی روسیه در سرکوب خیزش انقلابی مردم ایران و کمک مسکو به جمهوری اسلامی در محدودسازی اینترنت در ایران اشاره شده بود.

در بولتن سری خبرگزاری فارس آمده که سرویس اطلاعاتی روسیه به نقل از شنود دستگاه‌های اطلاعاتی غربی گفته که مردم ایران در وضعیت انقلاب قرار گرفته‌اند.

طبق این سند «روس ها حاصل شنودهای منطقه ای خود از دستگاه های اطلاعاتی خارجی درباره ایران را در اختیار مقام‌های ایرانی قرار داده‌اند. دستگاه های مذکور معقتدند که مردم ایران در وضعیت انقلاب قرار گرفته اند و مردم ایران از لحاظ ذهنی به این باور رسیده‌اند که شرایط کشور در یک شرایط انقلاب است.»

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای کمک تسلیحاتی خود به روسیه در جنگ اوکراین را انکار می‌کنند، هفته گذشته جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، با اشاره به اینکه روسیه در ماه گذشته میلادی صدها پهپاد جدید از ایران دریافت کرده، گفت جمهوری اسلامی به مسکو تجهیزات لازم را برای ساخت کارخانه پهپاد ارائه کرده و روسیه می‌تواند اوایل سال آینده پهپاد ایرانی تولید کند.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به اینکه حمایت نظامی ایران و روسیه از یکدیگر از هر دو طرف جریان دارد، گفت ایران به دنبال دریافت میلیاردها دلار تجهیزات نظامی از روسیه از جمله بالگرد و رادار است.

کربی خاطرنشان کرد که روسیه به ایران پیشنهاد همکاری‌های دفاعی بی‌سابقه‌ای از جمله در زمینه موشکی، الکترونیکی و پدافند هوایی داده است.

در ششم فروردین ماه نیز وزارت دفاع بریتانیا در ارزیابی اطلاعاتی خود درباره جنگ اوکراین اعلام کرد که روسیه استفاده از پهپادهای ساخت ایران را در تهاجم خود علیه اوکراین افزایش داده است.

وزارت دفاع بریتانیا در گزارش خود خاطرنشان کرد که روسیه پس از یک وقفه کوتاه در دریافت پهپاد از طرف ایران پیش از ماه مارس، اکنون به طور مرتب محموله‌های کوچکی از پهپادهای شاهد ساخت ایران را دریافت می‌کند.

آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، استرالیا و نیوزیلند تا کنون جمهوری‌اسلامی را به دلیل ارائه پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین، هدف چندیدن دور تحریم قرار داده‌اند.

از سوی دیگر، گزارش‌های مختلفی نیز درباره حضور مستشارهای نظامی ایران در کریمه برای آموزش کار با پهپاد به نیروهای روسیه در حمله به اوکراین و نیز تصمیم احتمالی جمهوری اسلامی برای ساخت خط تولید پهپاد در روسیه و نیز ارائه موشک بالستیک به مسکو حکایت دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا