جهانخاورمیانه

عربستان: آنچه در گزارش قتل جمال خاشقچی ذکر شده را به طور جد رد می‌کنیم

پادشاهی سعودی عصر جمعه بیانیه ای صادر و درباره گزارش ایالات متحده در مورد قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار عربستانی در کنسولگری سعودی در استانبول تورکیه توضیحاتی ارائه داد.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی اظهار داشت، عربستان سعودی نتیجه گیری توهین آمیز و نادرست مندرج در گزارش در مورد نقش رهبری پادشاهی در قتل جمال خاشقچی را كاملاً رد می كند و به آن را هیچ وجه قابل قبول نمی‌داند.

وزارت امور خارجه عربستان همچنین گفت كه مقامات ذی صلاح سعودی قبلاً به فجیع بودن این جنایت تاکید کرده و آن را نقض آشكار قوانین و ارزشهایی دانسته که توسط گروهی كه با نقض تمام مقررات و اختیارات دستگاههایی که در آن کار می کردند، انجام شده است.

در این بیانیه آمده است که پادشاهی همه اقدامات قضایی لازم را برای تحقیق و محاکمه آنها انجام داده است. چرا که احکام نهایی دادگاه علیه آنها صادر شده و خانواده خاشقچی نیز از آن استقبال کرده‌اند.

این بیانیه می‌افزاید: “واقعاً تأسف آور است كه چنین گزارشی و نتیجه گیری غلط و غیرموجه آن در زمانی منتشر شده است كه پادشاهی این جنایت فجیع را محكوم كرده و رهبری آن اقدامات لازم را برای اطمینان از عدم تکرار چنین حادثه ناگوار در آینده انجام داده است. همانگونه که پادشاهی هر موضوعی را که منجر به خدشه دار شدن رهبری، حاکمیت و استقلال دادگستری آن شود، رد می کند.”

در این بیانیه تأکید شده که مشارکت پادشاهی عربستان سعودی و ایالات متحده یک مشارکت قوی و محکم است که طی هشت دهه گذشته بر پایه های محکم مبتنی بر احترام متقابل استوار است و نهادهای دو کشور در تلاش هستند آنها را در زمینه های مختلف تقویت کرده و بر افزایش هماهنگی و همکاری بین آنها برای دستیابی به امنیت و ثبات در منطقه و جهان کمک کنند.

عصر جمعه ۸ اسفند، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا نسخه ای محرمانه از گزارش سیا درباره كشته شدن جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی در سال ۲۰۱۸ را منتشر كرد.

دفتر مدیر اطلاعات ملی در گزارش منتشر شده در وب سایت دولت گفت: “محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در سال ۲۰۱۸ عملیاتی را در استانبول تورکیه برای دستگیری یا کشتن جمال خاشقچی روزنامه نگار تأیید کرده است.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا