ایرانخاورمیانه

نقشه ترور وزیر امنیت داخلی اسرائیل توسط یک گروه تحت حمایت ایران خنثی شد

شین بت، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، از خنثی‌سازی «نقشه ترور» ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی این کشور و یک نماینده پیشین حزب لیکود خبر داده است.

روزنامه اسرائیلی «اورشلیم پست» در گزارشی گفته سازمان امنیت داخلی این کشور۵ مظنون را در این زمینه بازداشت کرده است؛ سه فلسطینی و دو شهروند اسرائیلی که این روزنامه مدعی شده برای انجام عملیات «تروریستی» توسط ایران به خدمت گرفته شده بودند.

گفته شده دو نفر از بازداشت شدگان فلسطینی متهم به هدایت توسط یک تبعه اردنی شده‌اند که خود او «برای نیروهای امنیتی ایران کار می‌کرده است

بر اساس آنچه شین‌بت گفته این دو فلسطینی مسئولیت قاچاق اسلحه به اسرائیل و جمع آوری اطلاعات درباره دو هدف ترور؛ ایتامار بن گویر و یهودا گلیک را بر عهده داشته‌اند.

سرویس امنیت داخلی اسرائیل همچنین گفته فعالیت‌های این دو مظنون بر آتش‌زدن خودروهای اسرائیلی متمرکز بوده است.

دو شهروند اسرائیلی دستگیر شده ساکن شمال اسرائیل بوده‌اند که گفته شده دو ماه پیش (ژوئن) به خدمت یکی از عوامل ساکن شهر جنین درآمده بودند؛ این دو خودرو را در حیفا به آتش کشیدند و از آن فیلمبرداری کردند.

شین بت می‌گوید این به احتمال زیاد یک «آزمایش» توسط عوامل ایرانی برای ارزیابی میزان اشتیاق شهروندان اسرائیلی برای انجام حملات بوده است.

روزنامه اورشلیم پست از شین بت نقل کرده که مشارکت شهروندان اسرائیلی در توطئه‌های تروریستی را «بسیار جدی» می‌بیند و طی روزهای گذشته کیفرخواست‌هایی را برای مظنونان بازداشت شده ارسال کرده است.

بن گویر در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) به این توطئه واکنش نشان داده است.

او نوشته: «من از پرسنل سرویس امنیت عمومی و نیروهای امنیتی که یک هسته تروریستی را که قصد ترور وزیر اسرائیلی را داشتند، افشا کردند و آنها را دستگیر کردند، تحسین می‌کنم

در تیرماه امسال سازمان اطلاعات برون مرزی و عملیات ویژه اسرائیل -موساد- اعلام کرده بود که عوامل این سازمان یک شهروند ایرانی را ربوده و در ارتباط با طرح توطئه ترور شهروندان اسرائیلی در قبرس از او بازجویی کرده‌اند.

موساد ویدئویی هم از «اعترافات» این فرد منتشر کرده بود.

در شهریور ماه هم وزارت دفاع ایران گفته بود که «بزرگترین عملیات خراب‌کاری» در صنایع موشکی، هوایی و فضایی وزارت دفاع را که توسط «سرویس اطلاعات اسرائیل» هدایت می‌شده کشف و خنثی کرده است.

طی دو دهه گذشته، مجموعه‌ای از عملیات ها در ایران رخ داده است که مسئولیت آن در نظر افکار عمومی، رسانه‌ها و کارشناسان، به اسرائیل منتسب شد؛ اسرائیل اما عمدتا در این موارد سکوت کرده است.

شاید از معدود مواردی که در سا‌ل‌های اخیر اسرائیل مسئولیت آن را به عهده گرفته سرقت «اسناد برنامه هسته‌ای ایران» از مرکزی در جنوب شهر تهران بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا