جهان

شلیک موشک بالستیک از کره شمالی و اعلام وضعیت هشدار در جزیره هوکایدو ژاپن

ژاپن و کره جنوبی از اقدام کره شمالی در شلیک یک موشک بالستیک به سمت آب‌های شرق شبه‌جزیره کره خبر دادند. در پی این شلیک دولت ژاپن در جزیره هوکایدو برای مدتی کوتاه وضعیت هشدار اعلام کرد و از ساکنان آن خواست در مکان‌های امن پناه بگیرند.

اندکی پس از اعلام وضعیت هشدار در هوکایدو، وزیر دفاع ژاپن اعلام کرد موشک شلیک شده از سوی کره شمالی وارد قلمرو ژاپن نشد و خاطرنشان کرد این موشک احتمالا از نوع بالستیک قاره‌پیما بوده است.

دولت ژاپن نیز اعلام کرد شلیک موشک کره شمالی برای کشتی‌هایی که در نزدیکی هوکایدو بوده‌اند مشکلی ایجاد نکرده است.

دولت ژاپن همچنین در بیانیه‌ای گفت اعلام وضعیت هشدار در هوکایدو در پی شلیک موشک بالستیک کره شمالی، و لغو این وضعیت پس از مدتی کوتاه، تصمیم اشتباهی نبود و با هدف حفظ ایمنی شهروندان صورت گرفت.

دولت ژاپن خاطرنشان کرد: «موشک کره شمالی بلافاصله پس از شناسایی، از رادار ژاپن حذف شد، اما ارزیابی‌های بعدی نشان داد هیچ احتمالی برای اصابت آن به قلمرو ژاپن وجود نداشته است. در نتیجه وضعیت هشدار را لغو کردیم.»

ارتش کره جنوبی شلیک موشک بالستیک از سوی کره شمالی را نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل خواند و خواستار توقف فوری این اقدامات شد. به گفته ارتش کره جنوبی، این موشک پس از طی مسافتی هزار کیلومتری در دریا فرود آمد.

همچنین شورای امنیت ملی کره جنوبی تشکیل جلسه داد و این اقدام پیونگ‌یانگ را محکوم کرد.

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اقدام کره شمالی در شلیک یک موشک بالستیک دوربرد را به شدت محکوم کرد. آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، در بیانیه‌ای گفت: «درهای دیپلماسی بسته نشده، اما پیونگ‌یانگ باید فورا فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خود را متوقف کرده و به جای آن به دیپلماسی روی بیاورد.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا