ایرانجهان

آمریکا تسلیحات ایرانی ضبط شده را به اوکراین ارسال می‌کند

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا «سنتکام»، چهارشنبه 12 مهر، اعلام کرد که واشینگتن حدود 1.1 میلیون گلوله از مهمات جنگی ایرانی ضبط شده را برای استفاده در جنگ به اوکراین تحویل داده است.

بنا به اعلام «سنتکام» این محموله سلاح و مهمات جنگی ایرانی توقیف شده ارسالی به اوکراین، در اواخر سال گذشته در جریان انتقال آن از سپاه پاسداران ایران به شبه‌نظامیان حوثی‌ در یمن کشف و ضبط شده بود.

پیش از آن، شبکه خبری «سی ان ان» چهارشنبه به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که بیان کردند «واشینگتن هزاران قطعه سلاح و مهمات ایرانی توقیف شده را به اوکراین منتقل خواهد کرد

در گزارش سی ان ان، آمده است که این اقدام می‌تواند به تامین کمبود شدید مهمات در ارتش اوکراین که در انتظار ارسال بودجه و تجهیزات بیشتری از سوی ایالات متحده و متحدان آن است، کمک کند.

این شبکه خبری، با بیان این‌که سازمان ملل متحد خواهان نابودی یا ذخیره سلاح‌های ایرانی توقیف شده است، افزود هنوز معلوم نیست که ایالات متحده از چه چارچوب قانونی برای ارسال این سلاح و مهمات به اوکراین استفاده کرده است.

شبکه خبری آمریکایی با اشاره به این‌که این سلاح‌ و مهمات ایرانی ضبط شده در مراکز ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده نگهداری می‌شود، افزود که دولت آمریکا ماه‌ها در حال بررسی نحوه ارسال قانونی این تسلیحات به اوکراینی‌ها بوده است.

کمبود سلاح و مهمات

شایان ذکر است، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، اعلام کرده بود که ارتش اوکراین فاقد تسلیحات و ابزارهای دفاع هوایی برای پیشبرد ضد‌حمله علیه نیروهای روسیه است.

زلنسکی، در شبکه اسکای «TG24»، چهارشنبه 12 مهر گفت: «ضدحمله ما بر علیه روسیه گام به گام ادامه دارد و ما تمام تلاش خود را برای عقب راندن دشمن انجام می‌دهیم، اما مشکل ما میدان‌های مین، کمبود موشک و سامانه‌های پدافند هوایی است

رئیس جمهوری اوکراین در ادامه گفت:«پدافند هوایی، برای ضد‌حمله و حفاظت از مردم بسیار مهم است

به گفته زلنسکی، بسیار مهم است که نبرد در میدان جنگ در زمستان کاهش نیابد، چرا که این امر به «چالشی برای ارتش و شهروندان تبدیل خواهد شد

همزمان با آن جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا چهارشنبه 12 مهر بر ضرورت ادامه پشتیبانی نظامی غرب از اوکراین در برابر تهاجم روسیه تاکید کردند.

نخست‌وزیر بریتانیا «از متحدان غربی کشورش خواست به تامین تسلیحات لازم برای کمک به اوکراین در جنگ مقابل تهاجم روسیه ادامه دهند

رئیس جمهوری ایالات متحده نیز که دولت او از سوی مخالفان تحت فشار است، چهارشنبه در پاسخ به منتقدان حمایت واشینگتن از کییف، ضمن تاکید بر ضرورت تداوم این‌ حمایت‌ها، ادامه پشتیبانی از اوکراین را به نفع همه دانست.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، اخیراً ارزش کمک‌های نظامی واشنگتن به کییف را در حدود 47 میلیارد دلار برآورد کرده است.

العربیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا