جهانخاورمیانه

نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر

ششمین دور نشست سران کشورهای حاشیه دریای خزر، چهارشنبه (8 تیر) در پایتخت ترکمنستان آغاز شد.

این اجلاس که روسای جمهور کشورهای آذربایجان (آزربایجان)، روسیه، ایران، قزاقستان، و ترکمنستان، در آن حضور دارند در شهر عشق آباد برگزار شد.

این نشست پیش از این قرار بود سال گذشته برگزار شود اما شیوع ویروس کرونا موجب شد تا پس از تاخیری یک ساله سران کشورهای ساحلی دریای خزر با یکدیگر ملاقات کنند.

در حاشیه این اجلاس، الهام علی اف رئیس جمهور آزربایجان با روسای جمهوری کشورهای حاشیه دریای خزر دیدار و گفتگویی دوجانبه داشت.

آخرین دور نشست سران کشورهای ساحلی خزر در سال 2018 و به میزبانی قزاقستان و در شهر ساحلی اوکتائو برگزار شده بود. در آن دور از گفتگوها کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر به امضای طرفین رسیده بود.

در حاشیه این نشست سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که رهبران 5 کشور توافق کرده‌اند که کار بر روی اجرای توافقنامه در خصوص گسترش همکاری‌های میان کشورهای حاشیه دریای خزر را تسریع بخشند. او همچنین اضافه کرد که طرفین به توافق رسیده‌اند که تحت هیچ شرایطی اجازه حضور نظامی در دریای خزر به کشورهای غیر ساحلی داده نشود.

نخستین دور گفتگوهای موسوم به نشست سران کشورهای ساحلی خزر، در سال 1381 و به ابتکار صفر مراد نیازف، رئیس جمهوری وقت ترکمنستان در عشق‌آباد برگزار شدهدف این نشست تعیین رژیم حقوقی دریای خزر بوده و با گذشت 20 سال و به دلیل ادعاهای واهی تهران، از زمان تشکیل هنوز طرفین نتوانسته‌اند مسائل مربوط به این امر را نهایی کنند.

براساس کنوانسیون رژیم حقوق دریایی خزر سهم ایران براساس قوانین بین المللی کمتر از 10 درصد است با این حال تهران ادعای 15 تا 20 درصدی بر مالکیت جنوب دریای خزر را مطرح می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا