جهان

پیشروی روسیه در دونباس، زلنسکی مسکو را به «نسل‌کشی» متهم کرد

پیشروی نیروهای روسیه در برخی از جبهه‌های دونباس ادامه دارد. همزمان، روسیه به توپ‌باران بدون ملاحظه شهر خارکیف در شمال شرقی اوکراین ادامه می‌دهد و به گفته ارتش اوکراین در این حملات نه نفر کشته و ۱۹ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

هدف اصلی حملات روسیه تصرف دو شهر کلیدی لیسیچانسک و سیورودونتسک در ایالت لوهانسک است. در صورت سقوط این دو شهر و مناطق اطراف آن تمام این ایالت به تصرف روسیه درمی‌آید.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین غروب پنجشنبه در پیام روزانه خود به مردم اوکراین گفت روسیه در حملات به نواحی شرقی کشور مرتکب «نسل‌کشی» شده و با حملات هوایی و آتش سنگین توپخانه قصد دارد این شهرها را «غیرقابل سکونت» کند.

دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین نیز گفت وضعیت در جبهه‌های شرقی از آنچه که معمولا گزارش می‌شود وخیم‌تر است. او تاکید کرد که نیروهای اوکراین برای مقابله با تهاجم روسیه به سلاح‌های بیشتری نیاز دارند و خاطرنشان کرد که مذاکرات صلح با روسیه واقعا در جریان نیست.

وزارت دفاع بریتانیا در بیانیه روزانه خود در مورد تحولات جنگ گفت روسیه فشار بر مواضع اوکراین در شهر سیورودونتسک و اطراف آن را افزایش داده که تا حدی موفقیت‌آمیز بوده ولی ارتش اوکراین از پیشروی روسیه در سایر جبهه‌ها جلوگیری کرده است.

در عرصه دیپلماتیک، ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا روز پنجشنبه با ولادیمیر پوتین تلفنی گفت‌وگو کرد. او در یک نشست خبری گفت در مذاکرات با رهبر روسیه هیچ امیدی به صلح احساس نکرده است. ولی از سخنان آقای پوتین چنین استنباط کرده که او حاضر است در زمینه حل بحران جهانی مواد غذایی همکاری کند.

کاخ کرملین در بیانیه‌ای گفت که ولادیمیر پوتین به آقای دراگی گفته است «به شرط لغو تحریم‌های غرب مسکو حاضر است به شکل موثری در حل بحران مواد غذایی و از سرگیری صادرات غلات و کود شیمیایی از اوکراین کمک کند».

وزارت دفاع روسیه نیز روز پنجشنبه با تکرار همین شروط اعلام کرد که حاضر است یک مسیر دریایی امن برای صادرات اوکراین از بنادر دریای سیاه ایجاد کند.

ولی این پیشنهاد از سوی برخی از رهبران غربی رد شده و آنها مسکو را به «باجگیری از جهان» متهم کرده‌اند.

لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا روز پنجشنبه در جریان دیداری از سارایوو گفت: «پوتین قصد دارد از گرسنگی و کمبود مواد غذایی به عنوان یک سلاح استفاده کند و هر گونه سازشی با رهبر روسیه او را تقویت خواهد کرد.»

شبکه خبری سی‌ان‌ان روز جمعه گزارش داد که دولت آمریکا خود را برای ارسال سامانه‌های راکتی دوربرد به اوکراین آماده می‌کند.

سرگی لاورف، وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه هشدار داد که ارسال تسلیحات دوربرد برای اوکراین که بتواند خاک روسیه را هدف بگیرد غیرقابل پذیرش است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا