جهان

بیانیه مشترک نشست سران ناتو با محوریت جنگ اوکراین

نشست فوق‌العاده سران و نخست‌وزیران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» در بروکسل خاتمه یافت.

نشست فوق‌العاده سران و نخست‌وزیران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» در بروکسل خاتمه یافت. شرکت‌کنندگان در پایان این نشست یک بیانیه مشترک منتشر و تهاجم روسیه علیه اوکراین را به شدیدترین شکل ممکن محکوم کردند.

شرکت‌کنندگان در این بیانیه آوردند:‌ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را دعوت می‌کنیم تا این جنگ را فورا متوقف و نیروهای خود را از اوکراین خارج کند. از بلاروس نیز فرا می‌خوانیم طبق قطعنامه تجاوز علیه اوکراین که در 2 مارس 2022 توسط مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد، به همدستی (با روسیه) پایان دهد.

در بیانیه فوق از روسیه خواسته شد تا تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری در تاریخ 16 مارس را رعایت کرده و عملیات نظامی خود را فورا به حالت تعلیق درآورد.

سران ناتو تصریح کردند: حملات ویرانگر روسیه علیه غیرنظامیان از جمله زنان، کودکان و افراد آسیب‌پذیر را اکیدا محکوم می‌کنیم. با بقیه جامعه بین‌المللی همکاری خواهیم کرد تا کسانی که در موارد نقض قوانین بشردوستانه و بین‌المللی از جمله جنایات جنگی مقصر هستند را بازخواست کنیم.

شرکت‌کنندگان در بیانیه یاد شده از روسیه خواستند تا اجازه دسترسی سریع، امن و بدون مانع غیرنظامیان به کمک‌های بشردوستانه و انتقال این کمک‌ها به ماریوپل و سایر شهرهای تحت محاصره را دهد.

در بیانیه یاد شده حملات علیه زیرساخت‌های غیرنظامی از جمله به خطر انداختن نیروگاه‌های هسته‌ای در اوکراین محکوم و هشدار داده شد که استفاده روسیه از هرگونه سلاح شیمیایی یا بیولوژیکی غیاقابل قبول خواهد بود و تبعات جدی به همراه خواهد داشت.

شرکت‌کنندگان در بیانیه خود اذعان داشتند که روسیه باید با اجرای فوری آتش‌بس نشان دهد که در مذاکرات جدی است.

سران ناتو تاکید کردند که طبق آیین‌نامه سازمان ملل متحد، اوکراین حق دفاع از خود داشته است و حمایت تکان‌ناپذیر ناتو از استقلال، حاکمیت و تمامیت اردوغان اوکراین در داخل مرزهایی که توسط جامعه بین‌الملل به‌رسمیت شناخته شده است، ادامه خواهد یافت.

در بیانیه مشترک سران ناتو خاطرنشان شد که این سازمان همچنان ادامه خواهد داد به اوکراین در برابر تهدیدات سایبری، شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی و هسته‌ای کمک کنند.

شرکت‌کنندگان همچنین از تمام کشورها از جمله چین خواستند از تمام فعالیت‌ها برای کمک روسیه در برابر تحریم‌ها و حمایت از تلاش‌های این کشور برای تشدید جنگ در اوکراین خودداری کنند.

آناتولی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا