جهان

جو بایدن: پوتین دیکتاتور در نیمه دیگر دنیا در حال نسل‌کشی است

جو بایدن در یک سخنرانی گفت ولادیمیر پوتین دیکتاتور در نیمه دیگر دنیا در حال نسل‌کشی است. بایدن در جمع خبرنگاران نیز استفاده از واژه نسل‌کشی در سخنرانی خود را عمدی خواند و گفت شواهد فزاینده نشان می‌دهد که پوتین می‌خواهد ایده «اوکراینی بودن» را به طور کل حذف کند.

بایدن همچنین افزود: «مشخصا شواهد بیشتری دارد نمایان می‌شود که روس‌ها چه کارهای وحشتناکی در اوکراین انجام داده‌اند و باز هم درباره این ویرانگری چیزهای بیشتری خواهیم فهمید.»

رییس‌جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد: «تشخیص این امر با وکیلان در سطح بین‌المللی است، اما از نظر من مطمئنا چنین به نظر می‌رسد.»

این در حالی است که پیش از این مقام‌های آمریکایی در اظهارنظرهای خود از استفاده از عبارت «نسل‌کشی» در ارتباط با اقدامات روسیه در اوکراین خودداری می‌کردند.

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در نشست خبری خود درباره گزارش سالانه این وزارت‌خانه درباره وضعیت جهانی حقوق بشر گفت: «ما اطلاعات موثقی مبنی بر این داشتیم که روسیه ممکن است در ماریوپل از انواع ابزار کنترل اعتراض، از جمله گاز اشک‌آور مخلوط‌شده با عوامل شیمیایی که علائم شدیدتری ایجاد می‌کند، استفاده کند.»

با توجه به اینکه گزارش وزارت خارجه آمریکا درباره وضعیت جهانی حقوق بشر مربوط به سال ۲۰۲۱ بود، در آن به جنگ اوکراین و پیامدهای حقوق بشری آن اشاره نشده است اما در این گزارش وزارت خارجه آمریکا، دولت روسیه را به عنوان یکی از ناقضان اصلی حقوق بشر معرفی کرد.

وزارت خارجه آمریکا همچنین به گزارش‌هایی مبنی بر قتل‌های غیرقانونی، دستگیری‌های خودسرانه، آزار فیزیکی مظنونان توسط پلیس، همراه با مصونیت مکرر برای مقامات امنیتی متهم در روسیه نیز اشاره کرد.

هفته گذشته نیز جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفت که مقام‌های آمریکایی در حال رصد کردن وضعیت اوکراین هستند و گفت: «ما در اوکراین شاهد ظلم و جنایات جنگی بوده‌ایم.»

پیشتر نیز معاون وزیر دفاع اوکراین گفته بود که این کشور در حال بررسی اطلاعات تایید نشده مبنی بر استفاده روسیه از سلاح شیمیایی در حین محاصره شهر ماریوپل است.

با این حال، یک مقام ارشد دفاعی آمریکا گفت که واشینگتن هنوز نمی‌تواند این گزارش‌ها را تایید کند.

در ادامه افشای جنایت‌های جنگی روسیه در اوکراین، مقام‌های محلی اوکراین روز سه‌شنبه از دفن ۴۰۰ جسد در سورودونتسک از زمان آغاز جنگ خبر دادند.

شهردار ماریوپل نیز اعلام کرد که بر اساس تازه‌ترین برآوردها، حدود ۲۱ هزار غیرنظامی ساکن این شهر از زمان آغاز تهاجم روسیه کشته شده‌اند.

در همین حال، واشینگتن‌پست به نقل از مقام‌های آگاه آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن قصد دارد گستره کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

طبق این گزارش، بسته کمک تسلیحاتی جدید دولت آمریکا به اوکراین احتمالا معادل ۷۵۰ میلیون دلار بوده و اقلامی از جمله بالگردهای جنگی میل-۱۷ و خودروهای مسلح چند منظوره را شامل می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا