ایران

اعتراض به بحران آب در سیستان و بلوچستان

جمعی از مردم زابل در شمال استان سیستان و بلوچستان، عصر دوشنبه ۹ مرداد ماه، با برپایی تجمع، به ناکامی سیاست‌های دولت در مقابله با بحران بی‌آبی، طوفان شن و هجوم ریزگردها و «عدم تحقق حقابه رودخانه مرزی هیرمند»، اعتراض کردند.

سخنرانان این تجمع گفتند که بی‌آبی در این منطقه وارد مرحله «فوق بحرانی» شده است.

در این تجمع که خبرگزاری‌های رسمی در ایران آن را «تجمع قانونی» خواندند، صدها تن از مردم زابل حضور داشتند و از جمله خواستار حضور ابراهیم رئیسی، در این منطقه و «تشکیل شورای عالی ستاد بحران سیستان» شدند.

در جریان این تجمع، معترضان پلاکاردهایی با شعارهایی چون «سیستان آب ندارد، سیستان هوا ندارد، سیستان معیشت ندارد»، «سیستان تشنه آب است، سیستان تشنه توجه است»، «ترک فعال ۳۰ ساله متولیان رودخانه‌های مرزی عامل وضعیت موجود است» و «حق آبه و هوای پاک» در دست داشتند.

در این تجمع، بنری بزرگ نیز در پیشاپیش جمعیت معترض با شعار «خاک از سرم گذشته، مرا آب می‌دهید؟» حمل می‌شد که همزمان به دو بحران ریزگردها و طوفان گرد و غبار و بحران بی‌آبی در سیستان و بلوچستان به ویژه در شهرها و روستاهای شمال این استان اشاره دارد.

تجمع روز دوشنبه ۹ مرداد ماه، پنجمین تجمع طی ماه‌های اخیر برای اعتراض به بحران بی‌آبی در منطقه شمال سیستان و بلوچستان است.

تجمع قبلی در روز یک‌شنبه ۳ اردیبهشت ماه با حضور جمعی از مردم، فعالان محیط زیست و نمایندگان شمال سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی بر بستر خشک تالاب هامون و در مجاورت کوه تاریخی خواجه برگزار شده بود.

استان سیستان و بلوچستان و به ویژه شهرهای شمال این استان چون زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در حالی به شدت با بحران آب مواجه‌اند که به دلیل شکل‌گیری کانون‌های جدید ریزگردها و بادهای موسمی ۱۲۰ روزه این منطقه طی سال‌های اخیر، مردم برای چندین ماه است با «هجوم ریزگردها» مواجه هستند.

استان سیستان و بلوچستان علاوه بر آنکه با فقر اقتصادی، بحران بی‌آبی و پدیده ریزگردها دست و پنجه نرم می‌کند، در یک ماه اخیر با «قطع آب شرب» و «قطع برق» نیز روبه‌رو بوده، تا آنجا که آب شرب شهر زاهدان برای چند روز قطع شد و چنین وضعیتی در زابل، دومین شهر بزرگ این استان نیز تکرار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا